Øytopper - Solund (17.05.2011)  5

Storøyna (111m) 17.05.2011

Sogn & Fjordane
17.5.2011

Vi dro med oss Linder-båten helt fra Oppdal til Hardbakke i Sollund (440 km). Etter sjøsettingen "putret" vi ut fjorden gjennom Liasundet. Fortøyde båten på Hågøyna og gikk opp gressrenna til Hågøytinden (180). Dette ble en fin start på 17-mai feiringen.

Fortsatte båtturen over sundet til Færøyna. Her benyttet vi en renne opp fra nord til Færøytinden (108). Belønningen ble et kraftig, men kortvarig skybrudd.

Deretter satte vi kursen over Tangenesosen til Olderøyna. Det ble en kurant oppgang fra Balkeidbukta til Oldretinden (154). En fin og markert topp sett på avstand.

Fortsatte båtturen over Djupevågen til kaia på Storøyna. Gikk forbi noen fritidshus ved høyspentlinja før oppgangen til Storøyna (111). Været lettet og vi fant frem 17 mai flagget.

Etter turene til Hågnøyna, Færøyna, Olderøyna og Storøyna avslutte vi dagen med Hogneskjela. Fra strandkanten gikk vi opp ei renne fra sørvest. Krysset både svaberg, gress og lyngpartier før Hogneskjelfjellet (135). Fin utsikt mot skjærgården. Returnerte til Hardbakke og forsynte oss med godsaker på selveste nasjonaldagen.

Hågøyna

Hognesjela
Bratt oppgang
Hogneskjelfjellet

Finaste stad selfølgelig :)

Written by Eikås 06.03.2019 19:56

Legendarisk bilder Otto :) Eg hugsar så godt! Og berre så det er sagt, den grillen er utruleg bra :)