Øytopper - Flora (08.06.2010)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Ålvorfjellet Øst (143m) 08.06.2010

Sogn & Fjordane
8.6.2010

1. Dro med oss en Linder alluminiumsbåt fra Oppdal til Florø (460 km). Var heldige som fikk benytte en gratis båtslipp nær flyplassen. La kursen ut Solheimsfjorden til Ålvora. Fortøyde båten og tok fatt på svabergene opp til Ålvorfjellet (143). Her var et trig-punkt, noen steiner og en stolpe.

2. Fortsatte over sundet til brygga i Skarekvia. Gikk opp i tett skog forbi et falleferdig hus. Ved Seterskaret kom vi innpå rødmerket sti som startet fra motsatt side. Videre etter stien til Skaranipa (201). Her var et skilt og en steinrøys med syltetøyglass og bok.

3. På blikkstille hav dro vi til bukta på sørsiden av Timberøya. Her var det ingen sti kun noen dyretråkk fra øyas hjortestamme. Det ble en bratt og uryddig oppgang i skog, kjerr og kratt. Ingen markering på høyeste punkt (118). NÅ er det et par steiner fra oss.

4. Returnerte til Florø og ville avslutte dagen med Terøya. Fra brygga gikk vi rett opp de bratte svabergene bak første hytte. På toppen (119) var det noen steiner og en stolpe. Best utsikt mot avfallsplassen i Florø.

Ålvora

Store Timberøya
Høyeste punkt

Terøya

En snarvei gjennom sundet til Terøya