Øytopper - Flora (07.06.2010)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Totalt turer
Characteristic Trip by foot
Ascents Harefjellet (220m) 07.06.2010
Kinnafjellet (315m) 07.06.2010

Sogn & Fjordane
7.6.2010

Tok hurtigbåten fra Florø og var først innom flere småsteder med bosetning. Hadde 1.5 time på oss til neste båt-avgang over fjorden til øya Kinn. I butikken på Reksta traff vi en kar som anbefalte en grei rute. Dermed krysset vi jordet i Rognaldsvåg til sti-start. Gikk opp fra vest til Harefjellet (220). Kort og fin tur med flott utsikt mot Alden i sør og Kinn i vest. (Øya til Hilmar Reksten).

Fortsatte med hurtigbåten fra Reksta til Kinn. Her ventet Rita fra Kinn Gjestehus som ville huse oss en natt. Hun driver med mat og overnatting for turister. Først fulgte vi normalruta langs et utstrekt tau. Passerte masta og vareheisen før vi ankom Kinnafjellet (315). Flott utsikt til naboøyene. På ettermiddagen tok vi turen innom Kinn kirke som er over 1000 år gammel. Rita tok oss med på en reise tilbake i tiden da kirken ble satt opp. (Søster av St.Sunniva på Selja strandet her og fikk reist bygget ved hjelp av munker og lokale folk). Til slutt ble det spilt både klarinett og orgel for oss "fjellfanter" i kirken.