Skåråfjell og Vardefjell - Sauherad og Skien (25.08.2018)  3

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Start point Grantjønn (618m)
Endpoint Samme (815m)
Ascents Skåråfjell (813m) 25.08.2018 11:25
Vardefjell (814m) 25.08.2018 11:25
Visits of other PBEs Sommerseter (600m) 25.08.2018 11:25

Denne helgen måtte jeg benytte anledningen til å besøke Vardefjell og Skåråfjell, siden veibommene er åpne denne og neste helg. Et årvisst fenomem for at bær- og soppsankere kan kan benytte seg av skogen.
Jeg kjørte fra Porsgrunn til Luksefjell og videre bomveien til Sommerseter og inn til Grantjønn hvor jeg parkerteder hvor stien opp til Skåråfjell begynner. Jeg fulgte blåmerket sti mot Skåråfjell og tok av stien mot Sveinsbu, da jeg ville ta det verste først. Fulgte stien til jeg kom nesten til Surtetjønn. Her tok jeg av mot venstre og peilet meg inn rett mot toppen. Etter å ha krysset bekken fulgte jeg noen dyretråkk oppover. Det ble en del klyving og å bruke lyng og småtrær til å dra seg oppover, men ingen nevneverdige problemer så lenge en peilet seg inn på dyretråkk (elgtråkk). Utrolig hvordan dyr kommer fram i ulendt terreng. Flott utsikt på toppen til alle kanter.
Fulgte samme vei ned til stien. Her fukgte jeg bare stien tilbake til stikrysset og fortsatte opp mot Skåråfjell. Godt merket og tydelig sti helt til topps. På toppen ble en belønnet med en fantastisk utsikt. Så tydelig Gaustatoppen med Gaustaråen og Jonsknuten ved Kongsberg. Mot sør så jeg havet i det fjerne. Etter en matbit var det bare å tusle ned til bilen.

Parkering og stistart mot Skåråfjell
Vardefjell sett fra stien.
Vardefjell
Stien opp til Skårafjell
Utsikt mot Eiangen
Skåråfjell
Gaustatoppen med Gaustaråen i forgrunnen.
Vardefjell sett fra Skåråfjell.
Tilbake fra Skåråfjell.
Turistforeningens hytte Sommerseter.

Missing title

Written by LivogKristen 26.08.2018 08:43

Hei. Gratulerer med Skåråfjell og Vardefjell. Du har imidlertid registrert feil Skåråfjell i denne beskrivelsen. Det skåråfjell du har registrert, men ikke gått, ligger ved Høgevollane.

Sv:

Written by Bamse 26.08.2018 09:16

Takk

Jeg skjønte at noe var galt da Skåråfjell ikke ble registrert.

Jeg hadde en flott tur igår med klar fin høstluft.