Øytopper - Askvoll (07.08.2010)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Totalt turer
Characteristic Trip by foot
Ascents Høgkletten (163m) 07.08.2010
Instenova (480m) 07.08.2010

Sogn & Fjordane
7.8.2010

I Verneplan for kart og oppmåling representerer Alden et 1. ordens punkt plassert på en øy. Det trigonometriske punktet Alden er blant de eldste vi har i Norge. Det inngikk i N. A. Vibes og B. Auberts triangulering langs kysten fra Trondheim til Bergen i 1790-1793. Den første varden ble derfor trolig bygget i 1790. Om samme varden sto da H. Gill triangulerte i Sogn i 1859/60, er usikkert.

Vi tok fergen fra Askvoll ut til Værlandet. På øya var det et greit opplegg med båtskyss videre til Alden (Norske Hesten). Fra brygga i Aldevågen fulgte vi stien bratt opp langs bekken til et markert skar. Etterhvert lettere terreng til Instenova (480 - trig). Trimpost ved varden. På toppen traff vi en lystig turgjeng som vi pratet vel og lenge med.

SOGN & FJORDANE = 28 stk 1.ordens trig-punkter.

Tilbake på Værlandet kjørte vi sørover til skaret nord for Båtekletten. Bergarten konglomerat ga godt fotfeste opp til Høgkletten (163). Fin utsikt mot Bulandet, Værlandet og Alden. Øygruppen har Norges vestligste bosetning med ca 450 personer.