Øytopper - Finnøy (24.03.2011)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Totat turer
Characteristic Trip by foot
Ascents Eikåsen (119m) 24.03.2011
Fuglahammaren (170m) 24.03.2011
Vetås (114m) 24.03.2011

Rogaland
24.3.2011

1. I rorbua på øya Nord Hidle ble det en lang og god frokost i gråværet. Fra kaia til traktorveien var det kun 500 meter å gå. Vi gikk opp fra øst etter delvis sti til Vetås (114). Tett skog og ingen utsikt fra toppen.

2. Fortsatte bilturen til Austre Bjerga på Bjergøy. Her parkerte vi ved et redskapshus. Fulgte først traktorveien og var innom et lavere punkt. Videre til den 1 meter høyere Fuglahammaren (168). På toppen var det røde merker, stolpe og trimpost. Ok vær og fin utsikt.

3. Med god margin rakk vi fergen fra Nord Hidle til Helgøy. Kjørte over øye Tjul og parkerte ved kirken på Eik. Fulgte traktorveien over gårdstunet og gikk gjennom grinda. Videre over et beite og holdt til høyre i veidelingen. Flott kulturlandskap rundt Eikåsen (120). Best utsikt mot Statoil på Kårstø.