Pit-stop tur til Nårkampen (02.01.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Plassen (625m)
Ascents Nårkampen (1,102m) 02.01.2012

Jeg og Bjørn-Even kjørte oppover Gudbrandsdalen på vei til Romsdalen for å gå fjellturer. Det er en nokså lang kjøretur, så vi bestemte oss for å dele den opp med en tur til Nårkampen sør for Hundorp. Parkerte utenfor noen postkasser ved veiskillet før Plassen. Været var OK med litt oppsprukket skylag som kunne utvikle seg til å bli skyfritt. Gikk på ski oppover veien mot Stulen. En traktor hadde kjørt her så det var lett å følge sporene. Jeg gikk på randonnéski mens Bjørn-Even kjørte sine gode og snart utslitne fjellski. Blåtimen var ikke langt unna, så vi måtte henge i for å rekke opp før det ble mørkt.

Drøyt 500 meter etter å ha passer Stulen skar vi opp i skogen i retning mot toppen. Bjørn-Even hadde fått GPS til jul og var ivrig på navigasjonsfronten i dag. Fant en grei linje med ikke altfor tett skog. Til tider var det mye løssnø (delvis god såle), så mine brede randoski kom her til nytte i brøytinga. Høydemeterne gikk sakte, men sikkert, og til slutt kunne vi skimte snaufjellet. Siste delen opp til toppen blåste det mer, så jakka måtte på. Utsikten var grei, men skydotter hindret utsynet inn mot Rondane som jeg hadde så store forventninger til. Hev i oss litt vann og tiramisumandler som smakte utmerket før vi startet på returen. Med randoski gikk det som en drøm nedover, mens Bjørn-Even med svak hodelykt og fjellski var ikke helt enig at returen var en drøm. Det var morsomt og stemingsfullt å suse ned veien mot Plassen med lysene fra bebyggelsen i Gudbrandsdalen og en svak halvmåne på nattehimmelen. Et sted så jeg noen lysende øyne i skogen som bevegde på seg da jeg skrudde opp lysstyrken, lurer på hva det var for slags dyr...

Turen var fin, om enn ikke så kjapt pit-stop som antatt. Nå ventet en stor middag på Sinclair på Kvam med julemat, så mye du orket å spise!

På vei oppover fra Plassen mot Stulen. Hundorp ses der nede i Gudbrandsdalen.
Vi kommer opp på snaufjellet.
Toppvarden på Nårkampen.
Lysene tennes nede ved bebyggelsen.