Ulvik: Reinskardnuten (29.07.2018)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Bom Solsævegen (349m)
Endpoint Samme (349m)
Ascents Reinskardnuten (1,416m) 29.07.2018 14:02
Visits of other PBEs Miningane (1,050m) 29.07.2018 12:46

Stier: Grusvei langs Solsævatnet. Sti opp til Ljonesskrulen. Det dukket etterhvert opp noen varder. Vardene og stien forsvant på NV-siden av vannet. Videre var det enkelte tråkk. Siste delen av oppstigningen fra vannet var merket med varder for å vise vei nedover.

Solsævatnet. Vassfjøra til høyre.

Ljonesskrulen. Reinskardnuten i senter av bildet.

Nordsiden av Skrulsvatnet. Her har jeg mistet stien og ser ingen varder. Ruten videre går på venstre siden av elven og dreier så mot venstre.

Nesten oppe på kanten. Har gått på gress nesten hele veien fra vannet. Unntaket var et svaberg på ca 1060 m. Det skulle være noen utsprengte trapper (Miningane) der, men jeg fant dem ikke. Svaberget var ikke så vanskelig å forsere siden det var tørt. På veien nedover fant jeg heller ikke trappene, men fant en litt bedre vei over svaberget.

Oppe på kanten under Reinskardnuten. Ikke lett å komme opp fra denne siden.

Toppen er nådd. Kom meg opp på sydsiden, men må finne en bedre vei ned. Utsikt mot Skrulsvatnet og Hardangerfjorden.

Sørsiden av toppen. Kom meg opp her, såvidt. Anbefales ikke. Det er bedre lenger mot NØ, der jeg kom ned.

Telefonen gikk tom for batteri langs Solsævatnet. Mulig turen var lenger enn 27,5 km, men GPS-sporet var temmelig rotete opp Miningane, så det kan gå opp i opp.