Gjennom busker og kratt mot Iseggene (29.07.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Bleiklii (148m)
Ascents Iseggene (374m) 29.07.2018 15:33

Ny tur til Osterøy. Denne gangen var det toppene på vestsiden av øyen som stod for tur. Jeg kjørte til Beistein utenfor Åsane og tok fergen til Valestrandsfossen. Dette var første gang jeg tok denne varianten til Osterøy, og det blir ikke siste. En kort men flott fergetur med veldig hyggelig mannskap ombord.

Første topp på programmet var Iseggene. En langstrakt topp med sti som går på langs med fjellet fra Valestrandsfossen til Hamre. Jeg hadde ikke tenkt å velge denne stien, da jeg synes den var unødvendig lang.

Jeg så det gikk en delvis sti opp til toppen fra Bleiklii i Røskelandsdalen på nordsiden. Kjørte opp hit og parkerte på en liten høyde ved en byggeplass og forsøkte deretter å finne stien. Den var ikke lett å finne. Jeg gikk oppover gressjordene og deretter inn i tett granskog. Omsider fant jeg et gjengrodd og gammelt tråkk. Dette var vel det jeg fikk nøye meg med. Kom opp på en høyde og fortsatte i tråkket på langs med denne før jeg gikk ned litt bortenfor.

Tråkket munnet ut i buskene og jeg fortsatte nå på min egen rute mens jeg peilet meg inn mot toppen. Mye myr og tett kratt. Komisk å tenke på at jeg heller velger å hate i de stikkende buskene i stedet for å følge en god sti lenger oppe. Tror faktisk ikke jeg sparte noe tid på dette rutevalget i det hele tatt.

Kom omsider opp til stien langs toppen, og det var deilig å følge denne det siste stykket. Nydelig utsikt fra toppen av Iseggene. Skilt og postkasse her oppe. Skrev meg inn, før jeg startet på returen. Valgte å følge stien videre mot Hamre et lite stykke. Det fristet lite å forlate den lenger nede, men det måtte jeg for å komme ned hvor jeg stod parkert.

Så var det ut i buskene og bare nyte de spisse barnålene som hele tiden snek seg ned i skoene for å stikke meg i foten. "Til hat er du kommet og mer hat skal det bli!". Mitt nye motto på disse turene hvor jeg brøyter meg frem i alt kaoset. Passerte et par steingammer lenger nede ved et åpent myrområde. Så var det bare å klyve opp den bratte skrenten mot høyden jeg kom ned fra. Her var det bratt og tett med vegetasjon.

Det tok lang tid å karre seg mellom busker og trær oppover her, men opp kom jeg. Fant igjen tråkket fra tidligere, men fulgte det i noe feil retning. Kom ned til et hogstområde. Her stod en gammel øks i en stubbe. Uheldig som jeg var, knakk jeg hele driten da jeg skulle teste et hugg i stubben. Skaftet var pill råttent, og gudene må vite hvor lenge den hadde stått i stubben.

Jeg karret meg over en del stein og pigg-gjerder lenger nede. Prøvde å holde meg noe skjult for damen som satt og leste en bok på terrassen lenger nede. Kom omsider ned igjen til bilen og tenkte med det samme at jeg ikke ville anbefale noen å følge i mine spor til denne toppen. Velg stien som går på langs med fjellet!

Kart

Krattøyen

Written by elbow 02.08.2018 09:41

Har prøvd meg på noen forskjellige snarveier på denne øyen og angret hver bidige gang. Som du sier kan man ofte gå ganske lange omveier på sti og likevel spare tid.

Sv: Krattøyen

Written by Fjellsamleren 02.08.2018 09:52

Det ser like fristende ut å prøve seg på snarveiene hver gang, Vegard. Men du har jo besteget de fleste toppene der ute, så jeg skal lytte til deg og ta det som et godt råd. Jeg hadde fått nok barnåler i skoene før jeg skulle opp på Orretuva, så da leste jeg rapporten din og fant stien du hadde fulgt ned derfra. Litt gjengrodd, men veldig behagelig!