Gikk tørrskodd til Storøya (28.07.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Storøya (254m) 28.07.2018

Skal man bestige det høyeste punktet på en øy er det ofte kun et par alernative adkomsmuligheter, enten med en eller annen farkost ( båt, kano,ferge) eller man kan svømme. Alternativt kan man vente på en historisk lav vannstand i vannet som omgir øya.
Sommerens tørke har ført til en svært lav vannstand i Sperillen, slk at det var mulig å gå tørrskodd fra fastlandet og ut på Storøya. Store deler av Elsrudvika og Skarrudelva var tørket inn.Passet derfor bra å ta en tur opp på toppen av Storøya.
Parkerte ved bommen ved Elsrud gård. Gikk innover bomveien mot Skarrudåsen noen få hundre meter, til det tok av en traktorveg til høgre. Gikk denne nedover til vi kom ned i Elsrudvika.Den var nesten helt tørrlagt. Gikk bort til den nesten inntørka Skarrudelva og gikk langs den et par hundre meter. Dreide av og bratt oppover på nordryggen av Storøya. Gikk sørover og opp på toppen. Bolt på toppunktet. Flott utsikt sørover Sperillen, hvor det var spesielt å se øyene Jutulbrua og Vesleøya være landfaste. Mot vest så vi fint Elsrudkollen og på østsida så vi godt søndre Blakstvedt, Røste og prestegarden nede ved fjorden. Et fiskeørnpar var ikke fornøyd med vårt nærvær, så de bråkte en stund, men ble ikke nærgående. På toppen begynte det regne og tordne litt. Fulgte samme traseen ned igjen og tilbake til bilen. Totalt ble turen 4,5 km lang. Nina var med på turen.

Storøya og noe av Elsrudvika
På toppen av Storøya i Sperillen.