Berhomsfjellet m/ bading (dypping) (20.07.2018)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Hallbjønnsekken parkering (791m)
Endpoint Hallbjønnsekken parkering (794m)
Ascents Berhomsfjellet (1,223m) 20.07.2018

Bilen til pappa (mazda'n) stod igjen ved hytta, så jeg fikk med meg lillebror som turfølge, i alle fall på kjøreturen. Måtte selvsagt oppom hytta en tur - tenk om den hadde ligget litt nærmere... Spiste litt i solveggen utenfor, tok med en sekk som onkel hadde glemt å ta med da han var der noen dager tidligere, før vi rusla ned til bilene igjen. Mange gode minner som kommer fram her oppe!

Krister var halt pga nok et overtråkk så han ville kjøre rett hjem igjen, mens jeg syns det var for gærnt å være på fjellet uten å ta en fjelltur. Har ikke vært på tur i området sommerstid tidligere, men tenkte at det helt sikkert måtte være noen fine turmål i nærheten av skisenteret, så kjørte dit. Der stod det skilt til Berhomsfjellet, og en kjapp parallellsjekk med Peakbook-appen indikerte at dette var en passende tur for dagen. Ikke et menneske å se verken i hyttefeltet eller på fjellet, så kunne bruke t-skjorta til å slå etter fluer med. Forsøkte å holde et greit tempo oppover, men særlig da rødmerkinga gikk til blåmerking, var det lett å havne bort fra stien, så kunne ikke dra på maks. Fint og markert toppunkt, med god utsikt over Hallbjønnsekken-området. Kunne vært noen dager i området og løpt litt i fjellet her, ja.

Returen gikk samme vei, og etter å ha fått sansen for topptur og bading i kombinasjon, oppsøkte jeg Hallbjønntjønni for et bad vel nede ved bilen igjen. Feiga på å legge på svøm da det var litt grumsete bunn og mye siv, men fikk da iallfall dyppa meg litt, slik at jeg kunne legge ut på kjøreturen hjem med en noe freshere følelse enn jeg hadde direkte etter fjellturen.

Valgte å kjøre om Vrådal og Kvitseid hjem igjen, fin tur med Mazda'n, og så fikk jeg jammen meg med meg pappa hjem på permisjon fra sykehuset da jeg var innom ham på kvelden!