Skoræ - høyest i Åseral (21.07.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Farevatn p-plass (740m)
Endpoint Samme (740m)
Ascents Skoræ (1,041m) 21.07.2018 10:49
Visits of other PBEs Farevatn P-plass (740m) 21.07.2018 09:09

Plankekjøring til Skoræ

Etter to fine turer til øytopper i Lindesnes og Lyngdal 20. juli dro vi innover i landet til Ljosland der vi overnattet på Fjellstuen. Dagen etter var vii klar for

Skoræ - kommunetoppen i Åseral
Vi kjørte opp til hyttefeltet ved Farevatn og parkerte på den store Farevatn P-plass. Overskyet og endel vind, men fint turvær og ingen insekter. Fulgte traktorveg som fint kan sykles ca 1 km til vestenden av Farevatn der det går flott tilrettelagt og merket sti vestover mot Skoræ. Gjennom Farstøldalen er det lagt ut planker over lange strekninger. Lettgått ja - men ikke egentlig noe vakkert syn med så mye fremmedmateriale i naturen. Stien er veldig mye benyttet, og vi traff 10-12 andre turgåere underveis.

God parkering ved Farevatn som ses nede til høyre
God sti og fint turterreng innover Farstøldalen
Etter den store steinen forsetter T-stien rett frem. Stien mot Skoræ tar av opp mot høyre langs en jordbakke. GPS i stidelet 400213 6516445 920 moh
Nytt stidele på GPS 399945 6516376. På oppturen fortsatte vi rett frem her på en lite markert sti. Hovedstien tar her skarpt av mot høyre opp en liten bakke. Fulgte hovedstilen ned igjen.
Astrid på toppen av Skoræ
Oppe ved varden etter ca. 1.5 t. Lettgått tur!

Stor og fin varde med turbok på varden. Mange besøkende hadde skrevet seg inn. GPS 399152 6516184 som stemmer med Kartverkets koordinater "fot bolt". PB-koordinatene justeres slik at de stemmer med Kartverkets.

Ser tilbake mot Farevatn

Ned igjen omtrent samme vei og retur til Ljosland der vi tok lunch før vi fortsatte til neste turmål.