Bukkeholstindane minus 2 (23.07.2018)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Ø3 for Søre Bukkeholstinden (2,005m) 23.07.2018 09:56

Bukkeholstindane !

Teltplassen ved Leirvatnet - Kyrkja i bakgrunnen

Etter frokost i flotte omgivelser helt i strandkanten til Leirvatnet var vi nå klar for Bukkeholstindane

Bukkholstindane

Flott vær i dag også – så alt lå til rette for en fin dag i fjellet. Ser at en del går denne turen uten bruk av noen form for sikring. Vi tok uansett med oss noe sikringsmidler. Holdt DNT stien mot Spiterstulen inn til Kyrkjeglupen ved 1499moh – tok så av mot nord og Tverrbytna.
Inne ved Tverrbytna tok vi en liten matbit før vi gjorde oss klar for oppstigningen til Ø3, men først skulle elven forseres - her brukte vi litt tid før vi fant et passende sted for å komme oss tørrskodd over.

Første pause ved Tverrbytne
På vei opp mot Ø3
Så er vi oppe på ryggen - Ø3

I underkant av 3 timer var vi oppe på ryggen ved Ø3, du verden for en flott ryggtravers. Janne ønsket sikring/tau ved enkelte passasjer slik at hun følte seg helt trygg. Dette var en skikkelig krem dag – og vi måtte innimellom si - «dette er bare helt RÅTT – den utsikten og dette fine været».

Når vi stod på toppen Sørøst for Store Bukkeholstinden oppdager jeg til min store forskrekkelse at jeg hadde mistet GPSèn. Det var som fa……. . Jeg måtte bare ta turen helt tilbake til litt nedenfor Ø3, hvor vi hadde oss en pause – Janne satt igjen (litt bekymret kan man si) mens jeg la på sprang tilbake. Denne gangen hadde jeg utrolig flaks og fant den igjen�.

Store Bukkolstind
Toppvarden - Store Bukkholstind

Etterhvert stod vi på Store Bukkeholstinden, men nå så jeg på Janne at hun begynte å bli fornøyd for dagen – spesielt etter at jeg antydet at de to Midtre skulle også hukes av. Etter litt frem å tilbake ble vi enig om å avbryte turen her. Vi gikk da rett ned fra «Store» mot vannet 1540/ Tverrbytnede. Mye løs stein, men vi kom oss trygt ned.

Nede ved 1540 vannet - så er det bare å traske tilbake til Leirvassbu

Vel tilbake til Leirvatnet pakket vi sammen teltet. Fyrte så opp Jetboiler ved benken foran Leirvassbu, her inntok vi hver vår REAL TURMAT kl.22.30, før vi kjørte tilbake til hytten på Filefjell.
Utrolig kjekt å se at hele parkeringsplassen ved Leirvassbu var stappfull av biler – det viser bare fjellet er veldig populært!

Takke for en uforglemmelig dag i fjellet !