Synnavind og Stokkfonn (23.07.2018)

Written by oddis (Odd Arne Maridal)

Ascents Sunnavindsnipa (1,367m) 23.07.2018 17:38
Synnavindsnipa N (1,252m) 23.07.2018 17:38
Stokkfonntinden N2 (1,224m) 23.07.2018 17:42
Stokkfonntinden (1,211m) 23.07.2018 18:11
Visits of other PBEs Riksemdalen bom (70m) 23.07.2018 17:38

Spontantur for å snike meg unna rydding etter en uke på sykkelferie i Trysil.

Startet ved bommen på Erstad. Hadde med sykkel for å gjøre returen mer levelig. Bratt opp første kneika, så det ble mest trilling i starten.

Ved høyde 600 meter stoppet jeg og fulgte stien mot Hundeidvik et lite stykke før jeg tok oppover lia mot den øvre delen av Tverrlia. En del blåbær og snacks opp her. Tok meg tilogmed tid til en pause i lyngen bare for å nyte livet litt. Undervurdert. Tåka begynte å lette og de majestetiske tindene viste seg.

Artig å rusle de siste hundre metrene fra fortoppen til Synnavind bort til hovedtoppen. Ufattelig vilt landskap ned mot Hjørundfjorden.

Etter litt mer kos på toppen av synnavind tok jeg meg nedover direkte mot Stokkfonn-gjengen. Bratt ned her, men relativt uproblemtisk. Å gradvis sige mot høyre fungerte fint for meg. En utglidning kan fort bli kjedelig, dog. En del stup lenger ned i denne siden. Den første toppen man kommer til er ikke markert på peakbook og på kartene vises den egentlig bare som en skulder av synnavind. Jeg kan ikke forstå annet enn at denne har pf større enn 20 meter. Tror kanskje man må ha tau for å komme opp på denne.

Holdt høyden under den navnløse toppen og kom direkte inn på Molaupsskaret. En fantastisk plass rett og slett. Enkelt opp flanken til Stokkfonn N-2, men bort til selve toppen av N-2 blir det en del klyving. Stemningen var god, så jeg fortsatte traversen over toppen. Nedklatringen mot skaret mellom N-1 og N-2 er utsatt og ikke ferdig før den feite dama synger. Ikke alle bør prøve på denne. N-1 fremstår som en frisk klatretopp.

Opp til selve Stokkfonntinden var det grei skuring og jeg er enig i Boven sine betraktninger om at N-2 er høyest av Stokkfonntindene. Enkelt direkte ned til Stokkfonnskardet. Igjen et magisk skard å stå i. Her kunne jeg vært lenge :) Jeg var mildt sagt kåt på å finne en vei opp mot Tungremtindane, men snudde relativt tidlig på ryggen. Enkel koseklatring så langt jeg kunne se videre. Bra at jeg har blitt mer fornuftig med årene!

Flott tur ned til sykkelen. For et fantastisk landskap å ta seg ned. Sva, noen små elver etc. Indrefillet.

Sykkelturen ut til bilen var digg. Man bør ha bremser som fungerer ned her.

Utsikt utover Riksheimdalen i retning Sykkylven fra stigningen opp til Tverrfjellet.
Hundatinden
Navnløstoppen. Må vel ha litt i pf denne vel? Artig terreng.
Fra venstre mot høyre:Tungrem og Stokkfonntinder.
Utsikt fra Stokkfonn N-2 i retning Tungremtindane
Synnavind og den navnløse toppen som jeg nå har akutt lyst til å klatre opp på. Siden jeg gikk ned fra Synnavind vises godt også. Herifra ser det ikke ut som koseterreng.
Riksheimdalen i all sin prakt.
Fra toppen av Stokkfonntinden i retning Molladalstinder.
Ryggen opp til Tungremtindane.
Point of bail. Jukket meg opp den første biten av dette lille henget, men det hadde blitt stress nedover om jeg hadde fortsatt. Tau neste gang.
Lekker liten badedam på vei ned til Storevatnet
Lav vannstand i Storevatnet. Tilbakeblikk mot Stokkfonnskaret

Missing title

Written by ligroenb 23.07.2018 22:49

Veldig kjapp tur dette :-)

Sv:

Written by oddis 23.07.2018 23:38

hehe. Jaga på. Nei, det var vel helst at mobilen hadde for lite strøm til å drive å tracke på appen. Starta ved bommen på Erstad og sykla inn til ca 600 moh. Deretter en flott runde via normalveien til Synnavind og så direkte ned derifra mot Stokkfonn-gjengen. Artig terreng bortover der. Fikk en frisk travers av Stokkfonn N. Fast fjell, heldigvis.