Dalegubben og rangling ut til Holmshornet (07.07.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Sæbø (4m)
Ascents Dalegubben (1,344m) 07.07.2018
Holmshornet (1,196m) 07.07.2018
Miendalstinden (1,267m) 07.07.2018

Denne turen har fristet lenge. Holmshornet har vært i tankene helt siden jeg første gang så dette fjellet på en tur til Dalegubben for åtte år siden med Erik. Boka "Toppturar i Sunnmørsalpane" beskriver Holmshornet som svært utilgjengelig, og det er jo et ganske presist adjektiv. Hengende over Hjørundfjorden med to ugjestmilde daler på hver side og ei lang tinderekke mot Dalegubben. Endelig sommerferie og ei uke avsatt til klyving i Sunnmørsfjell!

Kjørte fra Hallingdal etter jobb fredag ettermiddag og møtte Nicolai i hotellbaren på Sagafjord Hotel i Sæbø, hvor vi nøt ei kald pils til VM-kamp på tv-en. Slo opp teltet på den ene campingplassen i Sæbø og krysset fingrene for godt vær neste morgen.

Været neste morgen var ikke spesielt godt. Tunge skyer hang nedover fjellsiden. Meldingene var allikevel på vår side - det skulle lette litt utover, så det var bare å komme seg på tur. Når vi passerte bekken rett over tregrensa var jeg litt vel kjepphøy og mente vi kunne vente med å fylle opp drikkeflaskene. Det ville være vann å finne mye lengre opp. Hundre høydemeter lengre oppe var det ikke en dråpe å finne. Alt var knusktørt, og slik fortsatte det. Lenge. Først hundre høydemeter før toppskaret hørte vi den herlige lyd av sildrende vann, og jeg kunne puste lettet ut.

Endelig vann. Nå kan vi godte oss med å ha spart flerfoldige kilo på ryggen.
Nærmer oss Dalgubben. Været er fremdeles ikke helt prima.

Fortsatte opp til toppen av Dalegubben hvor jeg fant mitt eget navn i toppboka for åtte år siden. Skyene hang fortsatt ganske tungt, men nå begynte vi å ane at det ville bryte opp. Inntok en bedre lunsj bestående av brødskiver, før vi ruslet ned igjen i skaret og gøyv løs mot hovedmålet for turen.

Dagens hovedmål sett fra Dalegubben
Den flotte tinderekka (som kan omgåes i snøfelta om man ønsker det).

Dersom man ønsker det, og bruker stegjern og øks kan man følge snøfelta i nordsiden nesten helt bort til skaret før Holmshornet. Vi ville derimot følge egga. Nicolai er mindre komfortabel med luftig klyving enn meg og Marie, og vi gikk derfor flere deler av egga med løpende mellomforankringer. Det er absolutt luftig og utsatt en rekke steder, men teknisk enkelt på tørt føre.

Flott og kompakt ned fra Miendalstinden.
Undertegnede får lov å posere i tøffe omgivelser.

Starten over Miendalstinden bød på kompakt og fin klyving på en skarp egg. Moro! Deretter fortsatte ryggen med diverse innslag av utfordringer, både opp og ned. Ved høyden 1226 omgikk vi toppen ved å følge en slags renne i nordsida for å unngå bratt klyving opp og ned på denne toppen.

Holmshornet er innen rekkevidda og skyene har tatt helg.

Siste egga opp mot Holmshornet så grei ut på avstand og vi pakka ned tauet før vi begynte på den. Halvveis oppe blir den allikevel ganske luftig over en kort seksjon og tauet blei igjen hentet fram. Kort tid etterpå kunne vi gi en high five til den flotte varden på toppen av Holmshornet. Været var nå helt topp og det var bare å nyte dagen.

På vei opp den siste kneika.
Brødskivene smaker digg på Holmshornet.

Returen gikk i samme stil og fulgte samme spor. Vi hadde så vidt snakket om at vi kunne legge inn en bonustur til Lynghalstinden på returen, men dette fant vi ikke tid til.
En virkelig flott ryggtravers dette. Anbefales sterkt!

Ryggen tilbake mot Dalegubben.
Fantastiske omgivelser. Første dag i ferien kunne ikke vært stort bedre!