Svelvikrunden (23.07.2018)

Ascents Sæteråsen (395m) 23.07.2018 09:47
Visits of other PBEs Mariås parkering (130m) 23.07.2018 09:08
Svelvik

I mitt voksne liv har jeg aldri vært på tur i Svelvik. Skogene der har egentlig gått godt under radaren min, men med Ti på topps to turer i traktene nede ved Svelvik, fikk jeg muligheten til å gjøre noe med dette.

Som sagt er det to turer der nede, men jeg tenkte å slå de sammen til en.

Jeg kjørte bilen ned til Mariås lysløypeanlegg i Svelvik og gikk derfra. Målet for turen var først tårnet på Seteråsen, og deretter et utsiktspunkt på Langmyråsene som betegnende nok kalles Utsikten.

Etter å ha fulgt lysløypa et stykke og krysset ei elv, eller bekk som det var denne tørre sommeren, var jeg oppe på veien ved Eiklund hvor jeg kunne ha parkert bilen og spart et par kilometer gange. Jeg får prøve det neste gang.

Fra Eiklund gikk jeg på god sti nordover og oppover på Stølsåsen og rundet den i nordenden. Da ligger Seteråsen der på vestsiden. Motbakkene mot toppen starter med en gang, og det skal sies, det er solide motbakker, men etter et godt magadrag så var jeg på toppen.
Det er et ordentlig utsiktstårn på toppen som gir et fint rundskue over Svelvik og skogene innenfor.

Etter å ha sett litt på utsikten gikk jeg videre på runden. Nå fulgte jeg ryggen av Seteråsen sydover til jeg ble fanget opp av en skogsbilvei helt i sydenden av åsen. Den fulgte jeg ned til Damvann, og derfra kunne jeg følge en sti rundt sydenden av Stølsåsen til nordenden av Hellumvannet. Derfra gikk det en sti langs hele østsiden av vannet og videre den ene kilometeren til Utsikten. Det er en glippe i åsen der hvor det er kjempefin utsikt østover mot Svelvik og Drammensfjorden.

Etter å ha nytt utsikten en stund var det på tide å rusle tilbake til bilen. Jeg fulgte stien tilbake til nordenden av Hellumvannet, og derfra sti ned til Eiklund igjen. Fra Eiklund og tilbake til bilen var det samme vei som jeg kom.

Det hele ble en tur på 10,5 kilometer og den brukte jeg 2 timer og 40 minutter på.