Uranostind via sørryggen (21.07.2018)  6

Uradalsvatnet S1 (1,358m) 21.07.2018 17:42
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 21.07.2018 09:44
Stikryss Fondsbu-Skogadalsbøen-Koldedalen-Vetti (1,335m) 21.07.2018 17:47

Etter noen uker på Holmsbu og i Bohuslän var planen å ta et par dager på fjellet. Både jeg og Oda hadde fått tilbake betennelsen i skuldra i Bohus, og det var derfor ikke aktuelt med klatring. Vi valgte derfor å kjøre opp til Koldedalsvatnet for å kunne gå ei av rutene til Falketind eller sørryggen på Uranostind.

Da vi ankom Koldedalsvatnet var det litt sur vind, og mange biler og telt. Vi greide å finne oss en stor stein med en liten flekk bak der teltet kunne slås opp i le. Vær obs på at det er mange som har satt seg ned bak de samme steinene for å gjøre sitt fornødende...
Vi våkna til nydelig vær, selv om det fortsatt blåste en liten trekk. Vi fant oss derfor en stor stein å lage frokost bak. Pannekaker med bacon, blåbærsyltetøy og ferske blåbær er sjeldent feil. Dagens mål Uranostind bakerst i bildet.
Turen starter lett på fin sti som kan følges inn til Urdalsvatnet. Deretter er det delvis svak sti opp mot sørtoppen.
Tilnærmet vindstille oppover mot sørtoppen. Skikkelig fin sommerdag. Falketind bak med Falbkreen i forkant.
Vi nærmer oss den siste bratta opp mot sørtoppen. Det er kun noen få punkter med enkel klyving opp til toppen, og Ylva kunne gå hele veien selv (med et par løft opp et par opptak).
Urdalsvatnet nærmest med Koldedalsvatnet der vi teltet bak.
Et lite klyveopptak opp til sørtoppen. Nedre del av Uranosbreen bak Oda. Bakerst sees 2000-metringene nord for Bygdin.
Fin rygg opp til sørtoppen.
Hele veien bortover ryggen har du god utsikt ned på Uranosbreen. Breen hadde relativt mange åpne sprekker og lite snø i nedre del.
Sørtoppen (S2) passert. Et par enkle og litt utsatte klyvepunkter mellom S2 og S1. Ylva ble derfor plassert i sekken da vi kom opp på S2. Der satt hun fint til toppen av Uranostind.
På vei bortover ryggen fikk vi øye på et reinsdyr som var på vei oppover og nordover på breen. Det var spennende og litt dramatisk å se hvordan det flere ganger stoppet opp foran ei bresprekk, før det tok sats og hoppet over. Vi så det helt til det nærmet seg Uraknatten, men hvordan det gikk til slutt er ikke godt å si
Oda på S1. Den lekre sørryggen vi skulle følge videre til Uranostid sees rett bak Oda.
Et stort taulag på vei over breen.
Oppover sørryggen er det et par skarpe egger som må forseres. Jeg spurte flere ganger om vi skulle ta fram tauet, med Oda mente det gikk greit uten (og beholdt det i sekken siden jeg bar Ylva).
Sørtoppen gjør seg godt
Et litt mer ruskete parti av ryggen mellom de to kvasse eggpartiene. Enkel klyving her også, men tidvis eksponert.
Oda har kommet til det kvasseste eggpartiet. Meget luftig, men gode tak både til hender og føtter.
Etter dette partiet rundet vi litt ut i vestsida et lite stykke før vi kom inn på eggen igjen. Mulig eggen kunne ha blitt fulgt her også.
Ylva fint plassert i sekken
På toppen av Uranostind fikk Ylva slippe løs igjen. Ettersom Oda ikke hadde med stegjern, hadde vi bestemt oss for å ikke gå breen ned igjen, og heller prøve å gå ned vestover fra skaret mellom Slingsbytinden og Uranostinden. Jeg og Ylva løp også innom Slingsbytinden på vei ned. Fin rygg bort til toppen. Ruta vi valgte ned var nok ikke helt optimalt med mye løs stein, men det gikk for så vidt greit. På vei tilbake til teltet ble det tid til et nokså friskt bad i Urdalsvatnet. En meget vellykka dag!