Varden på Bærøy (Lyngdal) (20.07.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kai på Bærøya
Endpoint Samme
Characteristic Trip by foot
Ascents Varden på Bærøy (Lyngdal) (117m) 20.07.2018 14:01
Visits of other PBEs Bærøy kai (1m) 20.07.2018 13:30

Trivelig avslutning etter besøk på Bærøy - siste øytopp i Vest-Agder og et lite jubileum

Etter en grei og ukomplisert tur til Østre Imsa nær Høllen i Lindesnes, dro vi videre mot dagens neste mål

Varden på Bærøy i Lyngdal
Vi fulgte den smale og bakkete vei 410 fra Høllen nordover mot Lyngdal, men tok av til venstre ved Skomrag. Herfra kjørte vi sørover på østsiden av Rosfjorden til Belland der vi tok av mot høyre på en smal sidevei ned mot Børøybugta. Her ned tok vi til venstre ned mot sjøen på Nordstø der det er en stor p-plass og båthavn. Herfra er det bare vel 500m over til Bærøy, men så var det spørsmålet om hvordan i all verden vi skulle komme oss over dit... Det var ingen mennesker nede i havnen, så da ble det å starte en dør-til-dør aksjon blant intetanende hytteboere i nærheten! I første huset vi banket på traff vi en hyggelig dame fra Luster i Sogn (!), men hun hadde dessverre ikke båt på vannet nå. På neste forsøk traff vi Gunnstein fra Stavanger. Etter å ha hørt vårt ønske om båtskyss, var han umiddelbart positiv, og tilbød oss skyss over til Bærøya. Samtidig advarte han om vanskelig og tilgrodd terreng, mangel på sti, flått og mye villsau.

Bærøya sett fra Nordstø på fastlandet
Gunnstein satte oss i land på kaien ved dette nøstet

Fra kaien fulgte vi en fin gammel vei opp mot husene på Bærøy. Det bor ingen fastboende lenger her ute, men et av husene leies ut til sommerturister.

Fin, gammel vei fra kaien opp mot husene på Bærøy
Fra dette huset er det greit å følge sauestier gjennom granskog opp mot toppen

På turen opp passerte vi gjennom fint, gammelt kulturlandskap med mange rydningsrøyser og steingarder. Lettgått terreng oppover i høyden hvor vi kunne følge meget tydelige og bra stier etter villsau som vi traff på i massevis på turen. Like nord for toppen var det bratt opp en liten skråning før vi var helt oppe ved varden på toppen. GPS her 381793 6437166, noen meter forskjellig fra PB-koordinatene som er justert.

En glad og fornøyd Astrid på sin nestsiste øytopp i Vest-Agder
Jeg var minst like godt fornøyd med min siste! Foto Astrid
Varden på Bærøy. Trig-stangen er falt ned og ligger til venstre bak varden

Vi streifet over andre mulige høye punkter ØNØ for toppen, men disse var lavere ut fra GPS og kart (under 115m-koten), noe som også stemmer med kart med 1 m koter som bekrefter at stedet der det gamle trig-merket sto, er det høyeste.
På returen valgte vi å følge et enda kraftigere sauetråkk som førte ned gjennom en liten granskog til det sørligste huset på Bærøy. Herfra fulgte vi vei tilbake til kaien, gledelig overrasket over hvor greit terrenget og stiene hadde vært - sikkert mye takket den store villsaustammen - her ute på Bærøy.

Flott utsikt utover i havet fra Varden
Herlig med en frisk dukkert i Børøybugta etter turen!

Ringte Gunnstein som straks kom for å hente oss. Og ikke nok med det! Noen betaling for turen ville han ikke høre tale om. Derimot inviterte han og konen Elisabeth på nybakte boller og kaffe på terrassen! For et tilbud! Vi takket umiddelbart ja, og hadde en veldig hyggelig stund med Gunnstein, Elisabeth og venner før vi bega oss avgårde mot overnatting i Ljosland.

Gunnstein og Elisabeth inviterte oss på nybakte boller, is og kaffe på terrassen etter turen. Tusen takk for båtskyss og en veldig hyggelig stund sammen med dere!

Dette var den siste av Øytopper (topper over 100m på øyer i saltvann) sør for Sognefjorden, altså et lite jubileum. Fylkene Østfold, Akershus, Vestfold og Aust-Agder har en øytopp hver, Telemark har 3, Vest-agder 8, Rogaland 20 og Hordaland 27.
Sogn og Fjordane har 51, men der mangler jeg enda 10 nord for Sognefjorden. Godt å være kommet så langt. Det har vært mange fine turer til disse øytoppene gjennom årene. Nå er det bare å ta fatt på kompletteringen nord for Sognefjorden!