Strålaus - høyest i Gjesdal (19.07.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass ved Akslaråntjønna (950m)
Endpoint Samme (950m)
Ascents Strålaus (1,141m) 19.07.2018 12:37
Visits of other PBEs Langavatn p-plass (950m) 19.07.2018 09:43
Vesle Kjerag (950m) 19.07.2018 10:52
Langavatn (940m) 19.07.2018 11:27
Øygardstølen parkering (639m) 19.07.2018 15:30

Flott tur til kommunetoppen i Gjesdal

Etter overnatting i Suleskard, kjørte vi den smale, asfalterte Lysevegen vestover til der det går av en sidevei mot venstre skiltet Langavatnet. Fulgte denne til Langavatn p-plass som ikke ligger ved Langavatnet, men ved sørenden av Akslaråtjørna ca. 950 moh. De fleste vannene i området, med unntak av Langavatnet var ekstremt nedtappete pga langvarig tørke denne sommeren. Bommen var nede og låst, så da var det bare å gi seg vei langs grusveien til demningen i SV-enden av Akslaråtjørna der stien går bratt ned mot Langavatnet.

Parkering i nordenden av Akslaråtjørna før bommen
Fin infotavle ved bommen
Fra veien sør for demningen i SV-enden av Akslaråtjørna. Strålaus er den høyeste toppen i bakgrunnen til venstre. Langavatnet DNT-hytte skimtes innerst ved vatnet

Fulgte T-merket sti vel 2 km innover på vestsiden av Langavatnet til DNT-hytten Langavatn. Omtrent halvveis kommer en til et lite nes der det kommer ned en liten elv gjennom en trang kløft. Her ligger det en stein fastkilt i kløften som minner om den mer kjente steinen Kjeragbolten. Vi kløv opp her (lettest på venstre side av elven), og tok de obligatoriske bildene. Legger inn Vesle Kjerag som en severdighet på PB.

Stien går helt i vannkanten på oppbygde steiner. Neset med Vesle Kjerag stikker ut
Kløften med Vesle Kjeragbolten!
Vesle Kjerag-bolten sett ovenfra. Fin badekulp nede på flaten
Astrid vågde seg utpå i stående stilling!
Vi nærmer oss Langavatn DNT-hytter
Hovedhytten på Langavatn
Sør for hytten følger en T-merket sti bratt opp skråningen vest for Strålaus

Vi var så vidt innom hytten før vi fortsatte bratt oppover langs T-stien mot høydedraget vest for Strålaus ca 1000 moh. Videre mot toppen fant vi ingen veldefinert sti, men enkelte tråkk som viste at vi var på rett vei. Det er naturlig å ta opp en bred dal sør for 1110-toppen - se GPS-spor.

Vi gikk opp denne brede dalen med litt småklyvingen til venstre for den bratte snøfonnen
Strålaus 1142 i sikte!
Astrid ved varden på Gjesdals kommunetopp. Bolt for trig-merke i forgrunnen
Flott varde!
Topp-området. Nedtappete vann mot sør
Langavatnet 938 fra toppen - heldigvis skånet fra regulering og nedtapping!

GPS ved varden 363299 6541370 som stemte med Kartverkets tall "fot varde". Merker etter et gammelt trig-merke var synlige ca. 1 m øst for varden. PB-koordinatene justeres.

Etter en god matpause i sol og ly for vinden, retur omtrent samme vei som vi gikk opp, men med en liten snarvei tilbake mot T-stien på flaten vest for 1110-toppen. Fin tur i perfekt turvær med passe vind og sol og helt uten insektplager!

Tilbake på Lysevegen kjørte vi ned til der den vanligste ruten til Kjeragbolten starter - Øygardstølen parkering. Her krydde av turister og ikke minst bobiler. Med litt godsnakking fikk vi aller nådigst lov til å parkere gratis i 10 min for å se på utsikten. Nok en flott naturformasjon er i ferd med å bli ødelagt av masseturisme. Vi kommer nok til å besøke Kjeragbolten en gang vi også, men det må bli godt utenfor verste turistsesongen.

Det er i hvert fall tydelig sti mot Kjeragbolten!
Bratt ned mot Lysefjorden!
Litt forsinket start på GPS-tracket på turen inn