Tre vestlendinger på trivelig tur til Austlendingen (19.07.2018)  6

Written by Stigun GSM

Start point Austlendingen parkering (90m)
Endpoint Austlendingen parkering (90m)
Ascents Austlendingen (812m) 19.07.2018
Visits of other PBEs Austlendingen p-plass (90m) 19.07.2018 09:20
Lenge hatt intensjon om tur samme med Gunn og Helge, og endelig fikk vi det til å klaffe. Valget falt på Austlendingen, en høyreist utsiktsrygg østenfor "lavlandet" i Nordhordland. Bra værmeldinger, men litt skyer skjulte toppområdet da vi ankom parkeringen for Austlendingen like før vestmunningen av Eikefettunnelen. På god sti bratt oppover på høyre side av tunnelen i starten, før kryssing av Stegafossen rett over tunnelen; såvidt det sildret i bekken etter rekordtørr vestlandssommer
Utsikt mot Austefjorden noe før kryssing av Stegafossen

På fortsatt god sti videre, passerte et par bratte kneiker. Etterhvert som vi nærmet oss det relativt vidstrakte bølgend topplatået klarnet det mer og mer opp. En kjølig bris på toppen gjorde at de ble bruk for medbrakt ytterbekledning.
Gunn og Helge med Austlendingen for sine føtter

Snart kom det flere turgåere opp på denne flotte toppen, mens Gunn fant en lun grop rett sør for varden hvor vi ble sittende lenge og nyte både varmende sol, medbrakt mat og drikke, og hyggelig selskap. Etterhvert forsvant skyene også fra fjernere utsiktsobjekter og vi kunne etterhvert peke ut stadig flere kjente topper i Midthordaland og Nordhordlands varierte fjellverden.
Bedre utsikt på vei ned; Gullfjellet venstre, Byfjellene senter

Stadig bedre vær på veien ned, og nå hadde solen på sin vei fordi syd og i retning vest varmet skikkelig opp sørvestflanken av Austlendingen, til mer enn godkjent sommertemperatur.
Stegafossen(skjønt foss og foss; nesten ikke vannføring..); rett over vestre tunnelåpning Eikefettunnelen E39.

Tusen takk til Gunn og Helge for trivelig tur og turfølge!