Grønnlikollen (16.07.2018)

Written by WencheG (Wenche Gunnestad) GSM

Ascents Grønnlikollen (540m) 16.07.2018 19:40

Grønnlikollen ligger i Vargfjord, nesten ytterst i Ofotfjorden. Du kommer dit ved å kjøre til Vargfjord ( forbi Kjeldebotn) passere broa i Vargfjorden og følge veien til venstre rett etter broa. Når du har kjørt ca 1,5 km langs vannet kommer du til en vei som går opp til høyre. Denne veien er ganske dårlig, så det er greit å begynne å gå ifra dette krysset. Når du har kommet opp på veiene høyeste punkt og akkurat passert et gjerde som stenger veien, går det en sti opp på høyre side etter avkjøringen. Følg denne så lenge denne er synlig. Etter 750 m går stien nedover til ei lita mye og forsvinner. Da holder du bare til høyre og oppover. Følg ryggen oppover til du er ved den første høyden, 480 m. Her er utsikten mot Lofoten flott. Men for å komme helt på toppen må du nå klatre litt igjennom et litt bratt parti med ur. Det lureste tror jeg er å holde seg til det beltet med vegetasjon som er helt til venstre i ura. Tidsbruk er ca 1,5 timer opp på toppen.