Dyrhaugsryggen (09.07.2018)

Visits of other PBEs Dyrhaugsryggen (2,085m) 09.07.2018
Ringselvi p-lommer (1,000m) 09.07.2018
På Søre Dyrhaugstinden

Dyrhaugsryggen frem og tilbake fra Ringsdalen

Inspirert av linntherese og godværet som fortsatt varte og rakk suste jeg nedover til Jotunheimen. Etter en bedre middag hos dattera til Brimi'n på Brimibui i Lom gikk ferden til Turtagrø og Ringsdalen. Siste stykket er en grusvei ikke egnet for lav biler eller dårlige sjåfører. Her sleit jeg med å komme opp og bilen jobbet kraftig i bratt mote og løs grus. Oppstikkende steiner er ikke volvo'ns favoritt heller. Da jeg kom meg opp var det som lufta gikk utav bilen og jeg var redd den hadde fått nådestøtet. Heldigvis skulle det vise seg at den startet neste dag og at resten av ferien var reddet.
Nattesøvn ble det dårlig med, og da tåka kom sigende ble jeg i tvil om hele prosjektet. Men slik er det ofte når man skal gå på ukjente stier man vet er småkrevende.

Klokken 4 var det knapt sikt utom teltveggen. Klokken 6 noe bedre, men klokken 7 var tåka på 1900 moh, og det var på tide å legge i vei.
Jeg sytes motbakken opp mot ryggen var tung, men det gikk nå fremover. På starten av ryggen blåste det 5-10 sekundmeter og jakka måtte på.
herfra begynte en super og litt spennende tur over kvasse men faste rygger.
Det var rim på vardene, men tørt på fjellet. Sola hadde nok varmet godt her tidligere. Vel fremme på Søre hadde jeg rukket en snøbyge, men nå begynte sola å titte frem. Returen ble kun nytelse.
Ned bakkene ble snøfeltene beytet flittig og returen gikk dobbelt så fort som oppturen.
Vel nede ved elva ble det tid til et bad og en skrubb.

Super tur som anbefales på det varmeste.

Starten opp fra Ringsdalen
Midtmaradøla
Rast på Søre, med Storen bak
Fra søre mot Midre sør
Vefortjent dukkert i nokså kaldt vann
Tilbakeblikk nordover ryggen
Flott rygg å gå etter
Ryggen sett fra nord og sørover