Hestkjøltoppen (21.09.2001)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Ascents Hestkjøltoppen (1,390m) 21.09.2001

KART 1923 - I (MURUSJØEN)
(Skrevet av TERJE-S 04.11.2005)

Tur foretatt: September 2001.

Jeg kjørte til Mebygda i Sørli (Fv.765) og kjørte opp til Estilseterveien. Det kostet kr. 20,00 å kjøre denne veien. Jeg parkerte ved Estilseteren. Estilseterveien og Estilseteren ligger på kart
1923-II (Sørli). Det er en delvis merket sti fra Estilseteren til Vestgårdsetran, men her slutter alle merker. Jeg måtte vade over elva Storåa, og begynte å gå noen kilometer etter noen ganske våte myrer før jeg kom på fast grunn.

Hvis det er fint vær kan man se Hestkjøltoppen og de andre fjellene før man kommer til Vestgårdsætra. Jeg fikk dessverre ikke se fjellene på tur opp, men til gjengjeld hadde jeg et fantastisk skue på tur tilbake.

Tåken startet på ca. 900 meter, og fulgte meg helt til toppen. På toppen var det laget en kjempestor varde. På returen lettet heldigvis tåken, og jeg kunne se på hundrevis av små vann så langt øyet kunne se, spesielt i østlig retning. Jeg gikk samme vei tilbake og vadet over Storåa en gang til. Jeg klarte å komme tilbake til bilen før det ble mørkt. Jeg hadde også tenkt på at det var sett bjørn i området, men jeg så ingen. Fra Estilseteren til Hestkjøltoppen (Hartkjølen) er det cirka 15 kilometer.