Storknuken - høyest i Mosvik og Inderøy (05.07.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kilabukta (225m)
Endpoint Samme (225m)
Ascents Storknuken (502m) 05.07.2018 12:40
Visits of other PBEs Kilavegen vegbom (235m) 05.07.2018 11:15
Kilabukta p-plass (225m) 05.07.2018 11:30

Etter turen til Heimdalhaugen 4. juli og overnatting i Grong, kjørte vi sørover på E6 og tok av på Den Gyldne Omveg utover Fosen-halvøya mot Inderøya og Mosvik. Kjørte over den flotte, rødbrune Skarnsundbrua, forbi Mosvik og videre mot Vannvikan. Veien til Kilabukta tar av mot venstre litt før det regulerte Meltingvatnet. Meget dårlig og hullete grusvei og to grinder i dårlig forfatning som måtte åpnes og lukkes før vi var inne ved Kilabukta p-plass. Nydelig sommervær nede i Kilabukta, men vel varmt for oss vestlendinger. Det var det ikke for tusenvis av innpåslitne, blodsugende insekter som umiddelbart gikk til angrep da vi kom ut av bilen! Vi valgte å iføre oss heldekkende plagg og heller bruke god tid gåturen for å unngå for mye svetting.
Fulgte skogsveien oppover slik GPS-sporet viser. I tredje "veidele" går det av det av sti merket med gulrødt bånd mot venstre, og denne er grei å følge helt til topps. Stien går først gjennom skogsterreng opp til ca 400 moh der det flater ut. Herfra er det veldig fint og lettgått terreng. Heldigvis kom det også en del vind som gjorde at insektsplagen avtok.

Parkeringen i Kilabukta der insekter bare ventet på oss ...
Oppover skogsveien sør for Kilabukta

Fulgte stien videre mot sørøst, rundet Kilastamnan på sørsiden over noen nesten tørre myrer før stien fortsetter rett opp mot toppen. Astrid fant årets første, modne multe (i entall!) rett under toppen.

Storknuken midt i bildet sett fra vestsiden av Kilastamnan
Lettgått terreng oppover mot toppen
Mot det nedtappete Meltingvatnet i vest

Stor og fin varde på høyeste punkt på Storknuken. GPS 32V 590861 7073139. Noe meter øst for varden står det rester etter et trig-punkt, men det virket lavere her. Ca. 50 m øst for varden er det en annen bergnabb på samme høydekote. Gikk bort dit også men her virket det lavere enn ved varden. Kartverket oppgir koordinatene for Storknuken til 32V 590865 7073136 "fot varde" som stemte med min GPS.

Astrid skriver oss inn i turboken på Storknuken
Trig-merkets bolt
Fra trig-merket mot varden
Utsikt innover Fosenhalvøya og Mosvik

Ned igjen samme vei etter en tur som ble adskillig bedre enn det vi hadde fryktet (konf. varme og insekter) i starten.