Blåskjerdingen (02.07.2018)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Eikedalen (380m)
Endpoint Eikedalen (380m)
Ascents Blåskjerdingen (1,069m) 02.07.2018
Søre Blåskjerdingen (1,061m) 02.07.2018

Blåskjerdingen fra Eikedalen. Veien i Vatnedalen stengt pga veiarbeid, så derfor måtte vi finne alternativ vei i en fei.

Privat veg

Studerte kartet og fant ut at vi kunne kjøre til Eik og videre etter seterveien innover ved Eikeelva. Skilt nede ved veien om privat vei og tillat kun med traktor eller fire hjulstrekk. Bommen stengt med bare ett tau så da var det bare å gasse på, seterveien var riktignok bratt og dårlig så det stemte at en måtte ha skikkelig kjøretøy, det var i hvert fall tungt nok for Outlanderen.

Tåka kommer etter oss i full fart...

Tåke kom rullende fra nordvest på vei opp mot Skjerdingshalsen. Vi fortsatte likevel opp over for å snu før jeg har nådd toppen ødelegger dagen min.

Fin rygg å følge.

Når vi kom opp på ryggen på ca. 800 så sprakk tåka opp og vi fikk stort sett være over tåka på toppen, selv om den kom innom av og til.

Egil studerer hvor vi skal gå ned for å komme på søre.
 Klyving kryddrer turen.

Tok klyveturen ned etter ryggen til skaret og opp på søre fortoppen. Gikk veldig greit å ta med samojedene på dette, litt artig klyving.

Returen samme vei som opp og hundene klarte å komme seg oppover etter ryggen uten problemer, artig å se hvordan de klarer å finne løsninger i bratte bergvegger. Ekstra stolt av Tundra som er blitt blind på venstre øye. Videre rett ned til bilen og kjedelig bilkjøring hjem til Oppdal.