Skjerjavasshovden - kommunetopp i Vaksdal (08.07.2018)  5

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Skjerjavasshovden (1,264m) 08.07.2018 12:21

Dag 3 - Vestlandstur 2018
Gårsdagens tur gikk til Folgefonna nord - kommunetopp i Jondal

Vi hadde så sen middag at vi startet uten frokost. Ryddet oss ut av campinghytta og kjørte til Evanger og tok fjellveien over til Nesheim i Eksingedalen. Derfra opp dalen nesten til Gullbrå. Svingte til venstre på anleggsveien til Askjellvatnet (bomfri). Vi stanset før vi kom ut av skogen og spiste en god frokost, riktignok uten egg da campinghytta i natt ikke hadde kokeutstyr.

Frokost før turen

Vi parkerte på en lomme i en sving og startet med en liten bratt nedoverbakke. Derfra var det bare å følge terrenget oppover.

Utsikt tilbake mot startstedet

Vel oppe i Heimste Belaskaret kunne vi se målet vårt. Det viste seg at vi hadde kommet for mye til høyre i skaret. Vi måtte derfor ta oss sørover i skaret for å finne en lett nedgang. Kom da på en god sti som vi fulgte til elvekrysningen.

Vi ser målet fra Heimste Belaskaret
Markert gigant i bakkene ned mot Lonevågen
Den søndre viken av Lonevågen er omtrent ikke regulert. På full vannstand er det også mulig å krysse her, muligens med lett vassing. Men når vannstanden er en meter ned renner det en liten elv her som er grei å krysse. Vi fant stener å hoppe på.
Grei bekkekryssing. Nesten alltid mulig å krysse da vannet innenfor har konstant vannstand.

Det var lett å ta seg opp lia og følge ryggen bakover. Bare en liten hammer halvveis som heller ikke var vanskelig.

Utsikt mot sørvest
Utsikt mot nord fra toppen

Tilbake fulgte vi snøfonner og hadde derfor en litt mer nordlig rute mot elvekrysningen. Vi fulgte stien gjennom Heimste Belaskaret og oppdaget at den var vardet. Fulgte stien tilbake, men den endte i en ganske bratt bakke. Konklusjonen vår var at ruta opp var best frem til skaret, men der må man holde godt til venstre og se etter varding.

Fin foss i Eksingedalen etter turen
Vi kjørte ned Eksingedalen og over til Modalen. Der kjørte vi til Steinsland og opp til demningen ved Stølsvatnet, og videre anleggsveien til Åsebotnen hvor vi satte igjen to sykler. Returnerte til Steinsland og gikk Steinsland - Vardadalsbu samme kveld.