Puig Campana rundtur (02.07.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Font de Moli (400m)
Endpoint Font de Moli (400m)
Ascents Puig Campana (1,409m) 02.07.2018
Majestetiske Puig Campana med sine drøyt 1400 moh har alltid en tiltrekningskraft når man besøker Albir/Benidormområdet. Som for to år siden ville Kristian også i år opp på toppen,
særlig siden vi på grunn av tåke ble snytt for utsikten sist. Parkerte på god p-plass like over Font del Moli i øvre Finestrat.
Like etter turstart Font de Moli

Valgte feil sti like etter turstart som ledet oss rundt fjellet på vestsiden. No big deal; stien var fin og lettgått den, men det gikk tregt med høydemåleren; når tid skulle det virkelig begynne å stige så det monnet?
Sørvest for Puig Campana

Etterhvert rundt til nordsiden til sadel(Coll del Povet)hvor stien, som her mer var å regne som vei, delte seg. Og nå kom stigningen,; her var det nesten 500 bratte høydemeter opp til det flatet ut i skaret nær toppen.
Opp nordvestflanke

Herfra var det ytterligere en knapp kilometer østover til toppen 1409 moh. Traff ingen andre(gale nok til å gå over tusen høydemeter i 32gr og sola nær senit..) på tur. På toppen kunne vi høre suset hver gang elegante svaler sneiet nær oss. Uhindret utsikt i alle retninger; virkelig en stolt ruvende topp dette!
Utsikt østlig retning. Mont Ponoig/Leon Dormido sentralt fortil i bildet. Bernia-ryggen til høyre i bildet
Kristian høyt over Benidorm og Sierra Helada

Vi gadd ikke å gå tilbake samme veien, og det ble nok en gang ned sentralrennen i sørflanken av fjellet; bratt og stedvis forræderisk løst, i alle fall over en strekning på 500 høydemeter. Vi kom oss likevel helskinnet ned denne gangen også.