Storfjellet - Røst, 270/404 (30.06.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Storfjellet Røst (259m) 30.06.2018

Hadde ringt på forhånd for å skaffe båttransport til Storfjellet på Røst. Finn som mange andre har brukt var bortreist men heldigvis er det flere muligheter og det ble RIB tur på oss. Vi kom med ferga fra Værøy kl 1345 og RIB turene starter egentlig kl 1400, men de ventet på oss til vi fikk satt av Teis på stedet vi skulle bo, båttur er ikke noe for han. Telefon til RIB: 99275262, koster kr 600 pr pers og veldig servicinnstilt. Blikkstille hav og god sikt. Vi fikk på oss varmekjeledresser og satte av gårde mot Storfjellet på Røst. Var bare en annen passasjer med og han ville også i land på Storfjellet for å fotografere fugl. RIBen skulle komme å hente oss igjen når de så at vi var på vei ned, så ingen stress. Vi gikk opp vestdalen, en bratt gresskledt skråning. Masse lunde som sitter rundt forbid og ser på oss og flyr over oss. Lomvi hekker også i fjellveggen og noen steinskvett flyr rundt oss. Skråninga er bratt men helt kurant å komme seg opp. Kjempeflott utsikt mot Skomvær fyr og øyene rundt. Stor varde på toppen og gikk også litt bortover ryggen også. Brukte ca 30 min opp fra vi ble satt i land. Kjempeflott utsikt. Samme vei tilbake og ribben kom og henta oss som avtalt ca 1 time etter att de satte oss i land. Den andre personen som var med på turen var veldig uheldig og snublet på svabergene like før han skulle opp i båten og skadet seg så vi matte kjøre han i land igjen før vi fortsatte båtturen til Skomvær og rundt øyene her. Kjempeflott tur, fikk se fuglefjellene med Krykkje som nå er sterkt redusert, lunde, lomvi, alke ++++. Anbefales å få med seg dette også når en skal til Storfjellet!! Thomas var med på tur.

Info om RIB tur
Storfjellet sett fra sør,vestdalen som vi gikk opp går opp på skrå til venstre i bildet under den største fjellformasjonen
Bratt opp gressrenna i vestdalen
Utsikt nordover fra toppen mot Røstlandet og Vedøya
Utsikt sørover mot Skomvær fyr og nykene