Bomleåsen (30.06.2018)

Kutjernåsen (634m) 30.06.2018 12:32
Visits of other PBEs Lauvkollen parkering (580m) 30.06.2018 09:36
Åsvanna og Store-Nykjua

Da ble det nok en tur med utgangspunkt i Djupengrop. Forrige helg glemte jeg å ta turen oppom Bomleåsen, så jeg ble nødt til å ta en tur til. Heldigvis måtte jeg ikke gå ens ærend for den åsen, Kutjernåsen i samme område stod også igjen for et besøk.
Det fine med denne turen er at det meste av den kunne gå på sti og vei. Det startet pent med turistforeningens blåmerka sti fra Djupengrop over til Øverskogen i Lier. Jeg skulle ikke fullt så langt, men gikk i alle fall østover forbi Lårvika og Sandtjern før stien vred seg sørover mot De pene tjerna. Ved det midtre av De pene tjerna var jeg på høyde med Bomleåsen, og stakk rett vestover i terrenget. Det var en slak motbakke opp mot toppen og litt vegetasjon, så jeg brukte GPS’en til å navigere meg fram til toppen. Det var ikke all verdens utsikt fra toppen, men nordover var det litt lysning mellom trærne, og de øverste delene av Finnemarka viste seg.
Fra Bomleåsen hadde jeg utsikt til mitt neste mål, som var Kutjernsåsen, mer eller mindre rett øst for Bomleåsen. Jeg startet med å gå tilbake til der jeg forlot stien i stad, og fortsatte rett østover derfra, melleom det øvre og det midtre av De pene tjerna. Da var det bare å holde kursen til jeg var ved foten av Kutjernsåsen. Herfra var det bare å følge motbakken til topps. Det var enda dårligere utsikt fra Kutjernsåsen, så stoppet ble ikke langvarig.
Ved å følge åsryggen sørover ville jeg til slutt bli fanget opp av den blåmerka stien igjen. Slik ble det. Jeg kom ut på stien rett øst for Bjelketjern og begynte å gå tilbake vestover på stien, forbi Bjelketjern og etter hvert til det søndre av De pene tjerna. Herfra ville jeg gå en annen vei enn den blåmerka stien tilbake til bilen. Jeg ville gå ned til Nykjua og gå veien langs Nordre Nykjua og Åsvanna tilbake til start.
Fra De pene tjerna fulgte jeg vassdraget nedover i terrenet til Nedre Damtjern. Derfra gikk det en noe gjengrodd skogsmaskinsti ned til Vesle Nykjua. Der nede kom jeg til en skikkelig skogsvei som jeg kunne følge i flere kilometer nordover langs Store Nykjua og Åsvanna. Nord for Åsvanna stoppet veien og det ble sti igjen opp til, og langs med Svarttjern. Nord for Svarttjern kom jeg innpå en ny vei som tok meg rett tilbake til parkeringsplassen på Djupengrop.
Det hele var en tur på 18 kilometer, som jeg brukte fem og en halv time på.