Storgrovhøe - Lom (14.07.2011)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Ytterdalssætre (900m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bakarste Storgrovhøe (2,259m) 14.07.2011
Fremste Storgrovhøe (2,253m) 14.07.2011
Storgrovtinden (2,229m) 14.07.2011

Oppland
14.7.2011

Fem fjellfanter møttes ved bommen nedenfor Ytterdalssætre i Leirdalen. Vi startet på skrå opp sør for Kleivberget til flom-store Heimre Illåe. Noen solide byks måtte til for å komme oss over elven (spesielt om ettermiddagen). Over Heimre Illåbrean passerte vi partier med blå-is frem til skaret mellom Storgrovtinden og Bakarste Storgrovhøe. Her ble det en splitting av gjengen. Johan og Signar ville ha med seg Nørdre Storgrovhøe. Jeg, Janne og Joar fulgte en fin renne opp til skaret mellom dagens første topper. Fortsatte småbratt opp fra nord til Storgrovtinden (2229). Herfra kunne vi følge guttas klatring. Deretter en bratt oppgang til Bakarste Storgrovhøe (2259). Passerte et klyvepunkt i skaret, som ble elegant forsert, og vips så var Storgrovtraversen gjennomført. Herfra ble det kort og lett vandring til Fremste Storgrovtinden (2253). Etter matpausen returnerte vi ned til utløpet av Heimre Illåbrean.