Store Austanbotntinden DNT Valdres (25.06.2018)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 25.06.2018 12:07
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 25.06.2018 12:31
Austanbotntinden V0 (2,175m) 25.06.2018 14:23
Store Austanbotntinden (2,204m) 25.06.2018 14:49
Gutta på toppen.

På grunn av stusselig vær fikk vi forskjøvet turen fra søndag til mandag. En deltaker kunne ikke, men Rune steppet inn. Så vi ble Jan fra Stavanger, Rune fra Drammen og Harald fra Bergen. Lite Valdriser på denne turen. Mon tro hva det skyldes. Men turleder var nå fra Valdres i det minste da :-)

Vi la i vei fra Berdalsbandet litt over 10 i ganske tett tåke. Fuktig gress og stein var det også. Det hadde vært ei uke med kaldt vær og en del nysnø, så jeg var spent på forholdene, og ikke minst om den lovede oppklarningen kom til å inntreffe.

Vi gikk jevnt opp til Vesttoppen i tåke og kløv oss ned på en avsats nedenfor denne for å ta en lunsjpause og vente på sola.
Sakte men sikkert kunne vi ane mer og mer sol gjennom tåka og omtrent da vi gjorde oss klare for å gå videre sprakk det opp og vi kunne ane Store Austabottind gjennom de hvite bomullsgardinene. Det var en del nysnø fortsatt oppover, men lyden av hissige smeltevannsbekker ned fjellsiden vitnet om at det smeltet bra allerede.

Vi sikret oss jevnt og trutt opp til første pukkelen og videre opp til Store. Litt sur vind påtoppen gjorde at vi tok pausen i lesiden av ryggen litt lenger nede.

Flotte stemninger med tåkedotter som danset rundt toppene og masse sol etter hvert. Vi var utrolig nok de eneste på fjellet denne fine sommerdagen.