Hufatet m.m. (20.06.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Hafstadvatnet (176m)
Ascents Kammen (723m) 20.06.2018 11:49
Steinhola (831m) 20.06.2018 12:21
Steinhola SV (788m) 20.06.2018 12:35
Hisdalsvarden (672m) 20.06.2018 12:55
Hufatet (842m) 20.06.2018 13:25
På sporet..

Det var mye vind med tilhørende regnbyger mange steder i fylket denne onsdagen. Vi dro derfor innover i landet på leit etter litt roligere og tørrere vær, og endte etterhvert opp innerst i Tingvoll ved Hafstadvatnet. Det gikk forøvrig noen minutter ekstra reisetid på strekningen Saghøgda (Tingvoll) - Meisingset, der bygging av ny vei er i full sving.

Dagens mål blei Hufatet, som har StikkUt-status og følgelig god sti. Været var riktig så bra, så vi bestemte oss etterhvert for å ta en omvei til toppen. Ekstrarunden gikk for en stor del uten sti, men litt stier/dyretråkk her og der. Fint og relativt lettgått terreng forresten. Ut på det jeg har valgt å kalle "Hisdalsvarden" er det forøvrig virkelig flott fjordutsikt, lønnsom avstikker med andre ord. Litt vind på toppene, men opphold hele turen. Noen perioder med sol fikk vi også. Tross litt regn de siste dagene, terrenget er fortsatt tørt.

Tilbakeblikk mot Hafstadvatnet. Skarsknuken til venstre. I sola sees anlegget på nyveien mellom Meisingset og Tingvoll godt. Helt bakerst ruver Reinsfjellet.
Kjemper på andre sida av fjorden sett i fra Kammen. Fra venstre Hjellbønebba, Skrommelnebba, Ryssdalsnebba og Skjorta. "Hisdalsvarden" markerer seg i forgrunnen, fram mot fjorden.
Fra Steinhola mot Hufatet, en massiv klump....
Ved "Hisdalsvarden", flott utsiktspunkt, her mot Jordalsgrenda.