Storknuken (03.06.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Storknuken (502m) 03.06.2018

Tredje turdag, søndag 3 juni 2018. Morten hadde andre planer i dag, så da ble det en tur på egenhånd. Dro fra Guldbergaunet camping i Steinkjer, og videre langs vestsiden av Inderøya. Fint landskap å kjøre i på Inderøya. Passerte også en stor låve hvor noen hadde et kreativt maleri på den ene låveveggen. Videre over Skarnsundbrua, hvor det i dag pågikk et sykkelritt. Videre forbi stedet Mosvik, herfra er det ca. 10 km til veibom på venstre side. Den var låst. Gikk ut av bilen og gruble litt på hva jeg skulle gjøre. Hadde håpet den var oppe for det var et stykke innover, og jeg ville helst slippe å gå. Nokså med det samme rygget det ut en bil fra noen hus på andre siden av veien. Jeg rakk akkurat bort til dem, før de forsvant, og fikk spurt om det var noen jeg kunne ringe for å få tak i en nøkkel. Heldigvis visste de om en mulighet, og jeg fikk tlf. nr. til Anton Jenssen. Han fikk jeg låne nøkkel av. Kjørte innover grusveien og parkerte i Kilabukta. På veien måtte jeg igjennom 2 grinder, som stengte veien. Den ene var så falleferdig at den faktisk falt fra hverandre når jeg skulle åpne den opp. I Kilabukta traff jeg en "rekrutt" eller noe lignende, med en kjempeoppakning på ryggen. Forsto det slik at han var midt inne i "helvetesuka" eller noe lignende. Så ut som om han kunne klare seg ute i flere måneder. Jeg fulgte traktorsti oppover lia til middagsåsen. Etter hvert på god sti, helt opp til toppen. Stien var merket her og der med gule/røde bånd. P.g.a. meget fin vær den siste tiden, så hadde alle små og mellomstore myrer tørket inn, så det var meget tørt å fint hele veien. På toppen fin varde og kasse. Samme vei ned. Blåser en del i dag, lett overskyet og 15 pluss. Ideelt turvær! :-) Kjørte så til Råkvåg. Her skulle jeg overnatte i bilen, og det rett utenfor den fine Marthabrygga. En tidligere kollega av meg har slekt i Råkvåg. Han anbefalte å prøve den gode loka retten som de har på Marthabrygga, og som jeg tror de kaller "storfiskball" Ble ikke så jeg prøvde, men kanskje en annen gang.