Tetting av hull i lista; Jevnlisfjellet i Begnadalen (19.06.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Jevnlisfjellet (831m) 19.06.2018 11:57
Jevnlisfjellet Sør (830m) 19.06.2018 12:12
Omsrudkollen Nordøst (825m) 19.06.2018 12:17
Omsrudkollen (827m) 19.06.2018 12:30

Det var varslet mye vind i dag, og jeg valgte meg et mål under tregrensa. Samtidig kunne jeg igjen fullføre Valdreslista, etter at Nils (Nils Haugene) hadde kødda med denne. Bommen ved skogsveien opp mot Jugerud sto åpen, men jeg parkerte utenfor og tok el-sykkelen fatt. Det ble litt svetting og kort pust likevel, da det var mange og lange oppoverbakker. Innpå 450 høydemeter faktisk.
Fin utsikt over Begnadalen fra veien oppover mot Jugerud:

Kristiansmokollen ganske sentralt i bildet her.

Noe sør for Skartjern gikk et gammelt skogsmaskinspor i min retning et stykke, før det ble bratt krattkrig 100 hm opp til topps. Stavene var gode å ha her. Så var lista igjen komplett, da!
Utsikt fra toppen mot Vassfarfjell:

Det var lettgått terreng her oppe på ryggen, og med frisk vind fra vest var det bare behagelig kjølig i sola, så jeg fulgte ryggen sørover for å ta noen grønne nåler som var dukket opp siden sist. Det er vel Nils det også - han har for lite å gjøre i lunsjpausene sine.

Den nyinnkjøpte capsen fra Gdansk forsvant i et vindkast, men jeg satte etter og klarte å innhente den i et kratt, puh!

På vei ned fra siste knatt støtte jeg på en orrhøne som oppførte seg besynderlig, og snart skjønte jeg hvorfor: Noen små kyllinger løp til alle kanter rundt beina mine. Jeg fulgte mora som kalte på min oppmerksomhet, og lot familien være i ro. Trivelig med slike møter i naturen!

Tilbake ved sykkelen tok jeg litt ekstra klær på meg, før jeg satte opp en pen fart nedover bakkene. Gøy med litt adrenalin-kick.

NB! Flere av tømmerveiene og stiene som er tegnet inn på detaljkartene i området her, har grodd igjen!

Noe

Written by Nils 19.06.2018 23:09

må jeg jo finne på mens jeg fortærer de tørre skivene i lunsjen, vet du. Så ja da, de grønne nålene pluss den nye røde der må jeg nok ta på min kappe.

Men du fikk da en fin tur, ser det ut som. Og moro med dyremøter i naturen. Storfugl og ryper som skal lede oppmerksomheten bort fra de små kyllingene har jeg også møtt et par ganger nå nylig.

Sv: Noe

Written by Olepetter 20.06.2018 08:38

:) Selvsagt flott at du gjør alt dette arbeidet gratis, selv om vi har litt moro av deg. Men jeg lurer på noe: Hvor går grensen for nålene du setter; 10 meter? På åsen øst for mine turmål ligger jo et høydedrag som heter Gamlesæterpiggen, men der er det ingen grønn nål...

Og HVOR henter du DINE detaljerte kartkunnskaper fra?

• +

Sv: Sv: Noe

Written by Nils 20.06.2018 10:23
        • +

Sv: Sv: Sv: Noe

Written by Olepetter 21.06.2018 10:06

Gratulerer

Written by mortenh 19.06.2018 22:37

Gratulerer med atter komplett liste. Sikkert en grei aktivitet i vinden i dag. Så får vi håpe ikke noen flere kødder noe mer med denne lista.