Rundt omkring Gjøvik (15.06.2018)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Parkering Lauvhøgda (600m) 15.06.2018
Sprængbekkvegen (600m) 15.06.2018
Torsætra (500m) 15.06.2018
Vi fikk to dager på tur inneklemt mellom mange ting. Kastet oss i bobilen torsdagen i regnvær i den tro at vi skulle få to dager på tur uten regn. Kjørte til Lena og så til Hoff kirke, tok første vei til høyre merket Krabyskogen. Fulgte denne (Torsætervegen) rett frem helt til Torsætra, kjørte gjennom bommen (kr 45 betales med kort) og parkerte på parkeringen (gressletta) der stien starter. Dette var et fint sted å sove i bobil og det beste var at vi var helt alene, når en ser bort fra noen sauer da.
Parkeringen der vi sov.
Dagen etter fulgte vi den merkede stien oppover lien og opp til utsikten. Videre til Heimefrontsteinen der stien deler seg.
Heimefrontsteinen der stien deler seg
Vi gikk til høyre. Litt etterpå deler den seg igjen og her tar man til venstre, rett etterpå deler den seg i tre og her og her er det viktig å følge stien til venstre. På toppen av TORSÆTERKAMPEN er det en mast.
Heimefronthytta
Ikke så spennende, så vi gikk ned igjen og gikk da nedom Heimefronthytta, før vi gikk ned til utsikten og spiste noen nøtter, og så ned igjen til bilen.
Utsikten på vei opp på Torsæterkampen
Kjørte så tilbake til Lena og til Reinsvoll, der vi tok opp småveien til FINSTAD gård. Gikk bare ut av bilen for å ta bilde. Følte oss ikke særlig lure der vi kjørte opp på gården og snudde med bobil...
Lettkjøpt 100 m topp Finstad.
Kjørte så videre til Reinsvoll og fant Skjellerudveien og fortatte inn veien til bommen, tok veien til venstre, (ikke gjennom bommen) og kjørte til neste bom.
Tårnet på toppen av Lauvhøgda
Den stod åpen, men vi parkerte på den gode parkeringslommen der og ruslet oppover, sammen med masse sauer, grusveien til toppen av LAUVHØGDA. Klatret opp i tårnet og kosa oss med utsikten derfra. Hadde lest en beskrivelse fra Gitte Valleseter om en fin gapahuk. På veien ned fant vi stien og gikk ned til denne fine gapahuken. Der kunne vi jammen ha overanttet for den er solid og fin og har nydelig utsikt.
Den fine gapahuken
Skjønte at for å komme ned igjen der bilen var parkert, måtte vi gå opp igjen på grusveien, så det gjorde vi. En kan gå fra stistart der bommen er og opp stien, det gjorde ikke vi. På veien ned fant vi en perfekt stubbe og måtte ha litt moro med den....
En får ikke mer moro enn den en lager selv...
Nå kjørte vi videre til neste mål, Ringerudåsen. Kjørte inn Snertingdalen til vi kom til Snertingdal idrettshall og Betel bedehus, tok da opp Gilbergsroveien til bommen som markerer starten på Sprengebekkvegen. Betalte kr 50 der og kjørte oppover og tok av opp Bjønnhaugvegen. Bjønnhaugvegen var en dårligere veg og vi sneglet oss innover her med bobilen. Liv var ute og flyttet en grein på et tre og det var litt steiner i vegen, men vi kom oss ok opp til parkeringen ved bekken der veien stopper. Her laget vi oss middag og diskuterte om vi skulle ta turen i kveld eller dagen etter.
Parkeriingen der vi sov
De ble til at vi valgte å gå opp etter middag. Vi fulgte den stygge, dype veien etter hogstmaskinen til vi kom til et sted der det gikk en sti opp til høyre. Gikk opp denne og havnet på stølsvollen til Ringerudsætra, gikk opp til løen som har et stort hull i seg og der starter en sti oppover/innover.
På baksiden av denne løen starter stien
Fulgte denne et stykke og villgikk oppover noen sauetråkk til vi fant den store steinen med en liten stein oppå. Noen meter lengre oppe fant vi røysa med sløyfen på, som makerer GJØVIKS høyeste punkt..
Gjøviks høyeste punkt
Gikk så videre opp på selve Ringerudåsen, der stod til vår store forundring, en sofa. Slengde oss ned i denne og markerte vår 35 års bryllupsdag her med vann og nøtter og fin utsikt. Men byene lurte i det fjerne og det var ganske kald vind, så da Kristen jo hadde shorts, ble det for kaldt å bli der lenge. Gikk ned igjen og sov på parkeringen. Masse irriterende sauer på natten her.
Ringerudåsen med gapahuk og sofa

Det ble en bra runde på dere

Written by gitteval 17.06.2018 18:18

Flere nye kommunetopper :)

Sv: Det ble en bra runde på d

Written by LivogKristen 17.06.2018 20:47

Ja vi fikk tatt 4 nye kommunetopper disse to dagene. I tillegg noen >100 m topper. Gikk nedom gapahuken som du snakket om. Fin den. Der kunne vi sovet.