Kampen (16.06.2018)

Nord for Urdevann (547m) 16.06.2018 11:51
Visits of other PBEs Urdevann parkering (503m) 16.06.2018 09:00
Kampen og Tretjerna

Endelig en tur hvor jeg kunne få gjort et ordentlig innhugg blant de gjenstående toppene i Finnemarka. Hele fem topper skulle jeg få krysset ut i dag.
Turen startet fra parkeringsplassen ved Ulevann. Den første toppen, og egentlig turens hovedmål, Kampen lå helt innerst på denne turen, så det ville bli et langt åpningsstykke å gå. Heldigvis var det bra vei å gå på det meste av stykket. Jeg kunne følge skogsbilveien til vestsiden av Vrangla. Det var tidlig på morgenen så det var ganske kjølig. Og terrenget hellet svakt nedover mot Vrangla så det var ingen tur som satte blodpumpa i gang umiddelbart. Men innen jeg hadde kommet meg fram til vestenden av Vrangla hadde jeg fått litt varme i kroppen.
Inne ved Vrangla befinner man seg ved sydenden av Kampen, men det er fortsatt langt til toppunktet, om man kan kalle det det da. Kampen er mer en haug med et platå på toppen enn en profilert kolle. Men litt motbakke ble det fra Vrangla, og opp gjennom tildels tett granskog. Etter hvert flatet det ut og vegetasjonen åpnet seg til en mer lyngbasert skogbunn med et og annet furutre. I og med at det er så flatt var det vanskelig å se hvor man skulle gå, men med GPS på lomma var det ikke noe problem å holde orden på kursen.
Selv ikke toppunktet var det mulig å peke ut uten å ta de tekniske hjelpemidlene til bruk. Men dette er nok mer en topp for bærplukkere og ikke tindranglere. Noen utsikt å snakke om er det heller ikke. Til det er det for mange trær som omkranser toppen. Men jeg slapp drona fri og fikk noen gode bilder av omgivelsene.
Til tross for at jeg bare hadde vært oppe på en av fem topper i dag, så begynte i praksis tilbaketuren til bilen på Kampen. Først var det å gå i østlig retning, ned mot Tretjerna. På den østlig siden av Tretjerna lå turens neste mål, Tretjernsåsen. Det er såpass små avstander her at det ikke er noe stort problem å få oversikt over ruta framover. Rett før jeg gikk ut den siste kneika mot Tretjerna ble jeg stående å se på det som lå foran meg på vedien. Tretjernsåsen er ikke noe høy, men betydelig mer markert kolle enn Kampen. Og til min fordel var det meste av toppen behogd, så jeg hadde godt håp om utsikt fra toppen. Og det var det til gangs.
Etter en tur opp åssiden i sporene til skogsmaskiner, åpnet det seg en utrolig fin utsikt mot nord og øst. I nord ser man mot Glitre og traktene bakenfor. I øst og sør er det Trettekollen og Rognkleivåsen som dominerer, og mellom dem ligger Langevann.
Etter å ha nytt utsikten fortsatte jeg turen sørover over neste kolle som beskjedent nok har fått navnet Nord for Rognkleivåsen. Derfra var det ned til stien som går under Mårledningen. Parkeringsplassen ved Ulevann ligger også under den samme kraftledningen, så sånn sett kunne jeg bare følge den tilbake til bilen. Og det gjorde jeg forsåvidt også, med et par kjappe avstikkere til turens siste topper. Det var topper det ikke var noe særlig å rapportere på, så jeg noterte at jeg hadde vært der og ruslet tilbake til bilen.
Turen var på drøyt 10 kilometer og tok akkurat 3 timer.