Helstugubreahesten - Lom (19.04.2011)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Spiterstulen (1,106m)
Characteristic Ski trip
Ascents Nørdre Hellstugubreahesten (2,139m) 19.04.2011
Søre Hellstugubreahesten (2,111m) 19.04.2011

Oppland
19.4.2011

Vi havtalte å treffe Johan til frokost på Nordal Turistsenter. // Turen gikk fra Spiterstulen og inn i den mektige Visdalen. Oppe på selve Hellstugubreen passerte vi noen ungdommer fra Skåbu. De valgte å slå følge med oss på breen. Dessverre kom tåka sakte sigende mot oss. Vind og snøfokk rundt NVE-hytta på bandet gjorde sitt til at det ble en kjapp tur til Søre Hellstugubreahesten (2111). Vi fortsatte til Nørdre Hellstugubreahesten (2139), hvor turfølget fra Skåbu ville vente nede. Gode snøforhold, et kort klyvepunkt med gode tak gjorde bestigningen helt kurant. Snø og tidvis sterk vind bidro til at sikten & foto-forholdene ble noe begrenset. Det ble en kjapp retur ned breen mellom toppene, videre ut Hellstugubreen og tilbake til Spiterstulen.