Vassfjellet fra Vest (Melhus) (10.06.2018)  4

Written by Icemann99 GSM

Ascents Vassfjellet (711m) 10.06.2018 14:44
Visits of other PBEs Vassfjellhytta (510m) 10.06.2018 13:39

Dagens tur gikk til Trondheims høyeste topp (enda).
Vil du ha en brattere, men betydelig kortere tur, drar du fra Klæbu og rett opp skiheistraseen. (ca. 6 km)
Ønsker du å gå tørrskodd på vei, starter du i sør, fra Kvål og følger veien som militæret har anlagt til toppen. (12 km)
Vi startet i vest, i Melhus og gikk først merket sti til Vassfjellhytta og så rett opp til toppen.
Det er den desidert fineste turen, men dobbelt så lang som Klæburuta. (12 Km).

Opp til Vassfjellhytta var det godt skiltet.

Etterpå, opp til toppen not so much. Bortsett fra den 220 meter høye TV-masta, den ser man jo.

Det står 2 strategisk plasserte benker på turen opp. Ta gjerne en pause der og sjekk ut utsikten.

Stien er som de fleste stier i Trondheims utmark, godt brukt.

Vel inne på Vassfjellhytta fikk vi kjøpt vafler og Sveler med kaffe/saft/vann. Husk på kontanter. Det er ikke dekning for mobilen der, men man kan bruke Vipps der allikevel.

Etter hytta har du 2 valg, følge stien i retning veien og ta den opp, ca. 2,5km.
ELLER du kan følge stien som er merket på kartet, men som er så lite brukt at den knapt kan sees. Den går rett opp og er på 2 km.
Enkelt valg, vi gikk rett opp selvfølgelig.

Oppe på toppen var det litt vind, som det alltid er på slike topper, men skylaget vi så når vi startet var som blåst bort. Bokstavelig talt tenker jeg vi sier.