Rondslottet fra Straumbu (09.06.2018)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Straumbu (709m)
Endpoint Straumbu (709m)
Ascents Rondslottet (2,178m) 09.06.2018

Tur med Turid og Anton. Med start fra Straumbu i nydelig shortsvær. Noe mygg gjennom skogen, men ellers ingen store problemer.
Går om Veslkolldalen og følger sti hele veien.
Det er veldig tørt i fjellet nå, og snøflekkene krymper for hver dag, og fortsetter godværet kan Rondslottet snart bli helt snøfritt! Dyre- og plantelivet bærer også preg av den tørre værtypen. Grått og brunsvidd på bakken og lite liv i fuglen!
Det er også lite folk å treffe i finværet, kun en håndfull på toppen.
Returnerer via det som er igjen av snørenna i østflanken før vi følger stien tilbake.

Drikkestopp ved oppkommet i Veslkolldalen. Storronden skimtes langt der bak.
Utsikt østover fra Veslkolldalen mot, fra venstre: Eriksrudhøe, Skjellåkinna og Gravskardhøgda.
Rondslottet, til høyre, dukker endelig opp!
Midtronden Sør, Midtronden Vest, Midtronden Aust samt litt av Høgronden fra Langglupdalen.
Høgronden fra Langglupdalen.
Midtrondan og Høgronden fra oppstigningen mot Rondslottet.
En pust i bakken; ikke langt igjen nå! Utsyn utover Langglupdalen med Veslesvulten og Rondvasshøgdi til høyre.
På toppen, 2178 moh., med utsikt vestover.

Flott tur og beskrivelse!