Trevardetoppen - 10 på topp Tromsø (09.06.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Trevardetoppen (376m) 09.06.2018 15:05
Visits of other PBEs Sørskaret P-Plass (260m) 09.06.2018 14:49

Det var ikke akkurat noe supert vær for fjelltur, tåka lå lavt, men vi måtte komme oss ut og få litt frisk luft. Ville finne en fin tur til Teis som begynner å bli gammel og ikke så sprek som før. Valgte å ta Trevardetoppen som er en av toppene i ti på topp Tromsø 2018, og som er grønn, dvs av de enkleste. Kjørte over broa til Kvaløya og tok til høyre på rv 863 mot Hansnes og så til venstre mot Skulsfjord på rv 58. I nordenden av Finnvikvannet , like før tunnelen er det en avkjørsel til venstre skiltet med en stor P. Kjørte inn her og parkerte på toppen av bakken på den store parkeringsplassen der Sørskaret P-Plass. Fra parkeringsplassen går det en tydelig sti mot sørsida av Jamnfjellet, skiltet med Ti på topp skilt og rødmerket. Fulgte stien til en bekk ved 320 moh, her tar Ti på topp ruta av fra stien, og nå var det bare å følge rødmerkete pinner videre. Foreløpig er det ingen synlig sti her, men det blir vell det etterhvert som flere går denne ti på topp løypa. Mange varder på toppen, men ingen utsikt i dag, gikk i tåke hele veien. Gjørmete sti og ett par snøfelt å passere, ellers en fin tur også for gamle hunder. Fikk registrert turen på ti på topp appen og skrevet oss inn i boka. Samme vei tilbake. Teis var med.