Trengereidhotten med avstikker til Gullfjellet (09.06.2018)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Gullbotn (238m)
Ascents Trengereidhotten (577m) 09.06.2018 09:14
Storegga (926m) 09.06.2018 10:58
Gullfjelltoppen (987m) 09.06.2018 11:37
Visits of other PBEs Gullbotn p-plass (245m) 09.06.2018 07:54
Start date 09.06.2018 07:55
End date 09.06.2018 13:28

En dag uten en veldefinert mål og mening, turmessig sett. Hadde planlagt å starte fra Gullbotn og være på vestsiden av veien, men hvor jeg ville ende opp var ikke bestemt. Hadde tidligere vært på østsiden av veien, men vestsiden var nytt terreng for meg.

Satte bilen på Gullbotn Parkering og fulgte lysløypen mot S. Mulig første turmål var Kråfjellet, og jeg lurte på om det var noen sti opp dit fra Ø. Det så jeg ikke, men etter å ha fulgt lysløypens ytre sløyfe, kom jeg til der stien til Gullfjellet starter. Fulgte den som gikk S for elven. Ganske nedslitt mange steder og bra stigning. Hadde jeg visst da at det gikk en slakere vei opp N for elven, hadde jeg nok valgt den i stedet.

Oppe i Gullbotn traff jeg på noen fluer og klegg. Nå var det fremdeles forholdsvis tidlig på dag og ikke så særlig høy temperatur ennå, så de var ikke altfor plagsomme. Bestemte meg for å ta Trengereidhotten først. Tok da av mot N, fulgte først stien som kom fra N for elven tilbake til den første av vardene i varderekken, og fulgte så videre på en ikke altfor velbrukt, men allikevel tydelig sti som førte meg til hotten. Selv etter den langvarige tørkeperioden vi har hatt, var det forholdsvis vått flere steder, men ikke så mye at det var problematisk.

En forfriskende trekk oppe på hotten, så jeg rastet litt der og planla videre rute mens jeg nøt utsikten. Droppet Kråfjellet og siktet mot Gullfjellet i stedet. Så om det var noe alternativ rute opp fra der jeg var utenom å følge varderekken. Det kan det muligens være, men fra mitt ståsted fremstod det ikke som noe særlig enkelt terreng å forsere.

Så da var det tilbake samme vei som jeg kom og følge stien ved varderekken. Kleggen i Gullbotn var nå skikkelig våken, og satte nok mye større pris på å få besøk enn det jeg gjorde. Heldigvis ga den opp da stigningen opp kammen startet og vinden igjen fikk tak.
En avstikker til Gullfjellhalsen og en liten pause der før jeg gikk opp på Gullfjelltoppen. Der var det rimelig folksomt med deltakere, tilskuere og støttepersonell for "Gullfjellet opp". Jeg kom meg raskt nedover igjen til litt fredeligere omgivelser og inntok et ypperlig kaffemåltid før jeg gikk ned den bratte kammen.

Kleggen hadde nå mobilisert alle nære og fjerne slektninger til fest. Den var og så standhaftig at den fulgte meg hele veien ned, nå på N siden av elven. Innpåsliten og uten hemninger, ville den følge meg inn i bilen også.
Jeg tok den korte sløyfen til lysløypen S for vannet. At det var en mulighet på N-siden som var kortere, oppdaget jeg ved at noen jeg passerte ved den siste av vardene, nå var noen meter foran meg.