Bitihorn ad klemblokkrenna - morsom klyveklatring (07.06.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bitihorn (1,607m) 07.06.2018 10:52
Visits of other PBEs Båtskaret p-plass (1,150m) 07.06.2018 09:35

Endelig er formen blitt såpass at Bitihorn er innen rekkevidde. Var på plass tidlig på formiddagen i Båtskaret, da jeg forventet mer vind utpå dagen. Nydelig å rusle oppover helt alene, og jeg satte meg ned og tok en god lavkarbo-frokost i sørhellinga; Aurdal stabbur og knekkebrød, samt litt peanøtter, mens jeg nøt været og utsikten.

Med nye krefter i kroppen, gikk det lett videre oppover, og jeg fikk snart øye på renna med klemblokken. Litt snø ved innsteget, men ikke noe problem. Stavene var litt i veien på klyvepunktet her; opp mellom de to fastkilte blokkene. Deretter gikk det lettere, og snart kunne jeg se ned og tilbake på moroa:

I stedet for å gjøre som jeg tidligere har gjort (arbeide meg opp på venstre side av SV-ryggen), gikk jeg denne gangen litt ut til høyre, og fant spredt og forsiktig varding her og der. Det ble småklatring og klyving på skrå langs naturlige drag oppover, og nytt av året var at jeg brukte klatrehjelmen her. Kjekt om noe skulle komme ovenfra, eller om jeg skulle ramle ned en liten avsats. Det var ikke verre enn at jeg klarte å velge gode linjer uten tau, og jeg koste meg som en guttunge på julaften. Så deilig at kroppen begynner å virke igjen!

Utsikt fra toppen mot Flya.

På returen fulgte jeg stien, men noen snøfelt ble utnyttet så det gikk fortere og slik at jeg sparte krefter. Kjente på beina at jeg hadde gått en relativt kjapp kveldstur i går på Rundemellen, ja.

Oversiktsbilde, med klemblokkrenna i senter. Deretter midt i bildet mot høyre, så drag mot venstre, og til høyre igjen like før toppen.