Ørneflag med flukt fra torden og regnbyer (01.06.2018)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Sørbølfjellet (1,284m) 01.06.2018
Ørneflag (1,243m) 01.06.2018
Visits of other PBEs Damtjernhallin parkering (987m) 01.06.2018
Harehopp (1,205m) 01.06.2018
Skarsdalsvegen bom (163m) 01.06.2018
Postkasse med bok på toppen
Endelig en helg der vi hadde tid til å gå noen kommunetopper igjen. Var usikker på formen, og ville vite om jeg kunne klare å gå noen dager på rad, så vi begynte på den lengste toppen.
Hadde lest Knut Sverre sin turbeskrivelse, der han gikk innom flere topper og startet fra Gulsviksiden og denne fristet. Kjørte derfor opp til Gulsvik og tok inn merket Skarsdalsfjellet. Ikke merket her før vi kommer oppover. Kjørte opp på venstre side av elven og forbi en plass med hytterenovasjon. Fortsatte oppover og kom til Skarsdalsvegen bom. Betalte kr 60 med kort og kjørte oppover denne meget tørre, men fine grusvegen til Damtjernshallin parkeringsplass. Parkerte bobilen her og spiste middag og kosa oss i kveldssolen, helt alene i fjellheimen. Flott utsikt, og hørte på Tor med hammeren ramlet litt lengre nord, men verken Yr eller Storm truet med noen byer eller torden i det området vi var, verken nå eller i morgen.
På natten hørte vi på orrhaneleik, men dessverre var de på p-plassen bak bobilen og jeg fikk ikke sett dette.
Damtjernhallin parkering
Fredagen opprant og vi sjekket nok en gang yr og storm, som meldte strøkent. Vi la i vi vei kl 09:00 og hadde bestemt oss for å gå strake veien opp til Ørneflag og ta alle de andre toppen på vei ned igjen. Men i stidelet litt oppi lien, tok vi feil og da vi oppdaget det, fortsatte vi og gikk vi like godt opp på Sørbøfjellet med en gang. Fin varde og utsikt herfra.
Toppen av Sørbøfjellet
Gikk så ned til Harehopp og fortsatte på den blåmerkede stien derfra. Fint å gå, fin og godt merket sti. Gikk over noen få, små snøflekker på veien, men det er utrolig lite snø i fjellet her. Da vi var nesten fremme ved foten av fjellet, skar vi på skrå opp på toppen. Fin topp med god utsikt. Her skulle vita en laaang god pause før vi gikk nedover igjen. Så noen litt stygge skyer litt lengre nord, men vinden kom fra sør, så vi ble ganske overrasket da Tor begynte å bråke og skyene kom nærmere.
Vi ville ikke være her på toppen når uværet kom, så vi knyttet på oss skoene og løp nedover igjen i full fart. Vi fikk noen få dråper av og til, men ikke nok til at vi gadd å ta på t-skjorten eller jakke engang for det var varmt og godt. Toppene jeg hadde planlagt å ta, kuttet vi glatt ut, synd, men de ligger jo der en annen gang også. Skulle gjærne vært lengre i dette fine området, men vi kommer igjen.
Da vi kom ned til bilen, fikk vi 10 min på utiden av bobilen før regnet kom. Nå hadde yr og storm lagt på masse regn og torden, både her og ved Mjøsa, der de andre toppen vi skulle ta lå, og Kristen ville hjem. Kjørte derfor hjemover.
Harehopp

Bra turvalg!

Written by Stigun 02.06.2018 22:01

Regner med snøen var "sjelden vare" slik som på andre siden av Hallingdalen hvor jeg og datteren var for et par dager siden?

Sv: Bra turvalg!

Written by LivogKristen 03.06.2018 22:09

Ja der var bare noen få små snøflekker og de var enten fine å gå på eller lette å gå rundt. Hadde tenkt å gå oppom flere topper på vei tilbake til bilen, men mens vi satt på toppen begynte Tor å skramle med vognene sine og skyene ble svartere, vi fant det best å ta korteste vei tilbake. Synd for denne turen kunne svært godt vart lengre, da området er kjempefint!