Mesmogtinden, Langedalstinden - Vågå (01.06.2018)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Bygdin (1,055m)
Characteristic Trip by foot

Norges største pf-topper
1.6.2018

BÅTVEIEN
Startet kl 5.00 fra Oppdal og ankom Bygdin 3 timer senere. Selv om vannstanden var lav fikk vi sjøsatt aluminiumsbåten. Deretter gikk turen helt greit ut kanalen til Bygdinsundet. Her lå det fremdeles et belte med isflak, som heldigvis var gått i oppløsning. "Isbryteren" en svensk Linder-båt (5 hk) kom seg så vidt gjennom isen til åpent farvann «PUUH». Herfra tok det ca 1 time innover Bygdin til Nybue vest for Torfinnsbu. Fra den vesle rødmalte hytta fulgte vi rødmerket sti opp Langedalen, med en avstikker til Langedalskollen (1645). Dette er en lite besøkt topp, som Johan manglet på sin Jotunheimen-liste. Returnerte over snøflankene og gikk øst for Langedalsvatnet. Etter en kort matpause fortsatte vi bratt og uryddig opp fjellsiden til Midtre og Søre Langedalstindene (2030 og 2045). Selv om toppene har lav pf (10-15m) var de ganske omfattende å nå. Neste etappe foregikk på skrå over breen/snøflanken uten bruk av stegjern. Videre bratt opp fjellsiden til bandet mellom dagens to stortopper. Johan besteg disse i 2013, med utgangspunkt Gjendebu. Normalruta til Mesmogtinden (2264) er bratt, men kurant å klyve. Dessuten var det delvis små-vardet opp ryggen. Stor stas å nå denne praktfulle utsiktstoppen, som har stått på ønskelista i flere år. Returnerte til bandet og brukte kun 12 minutter opp til Langedalstinden (2206). På toppen var det ekstra fint med blomstrende Issoleie. Valgte samme retur via breen og Langedalsbotnen. Litt mat måtte til før vi fortsatte ut dalen på sammenhengende snøpartier. Kom innpå vardet sti øst for elven Langedalsåne. Denne fulgte vi ned til hovedstien. Båten lå fremdeles på strandkanten og motoren startet som den skulle. Tilbake ved Bygdinsundet var isen tettpakket pga vestlig vind. Vi ga «full gass» og fikk fjernet isen med årene. Faktisk trodde vi at propellen skulle ryke når som helst. Lykken var stor da båten igjen lå trygt på hengeren, (båttur 26 km t/r).

OPPLAND ≥ 500m pf - komplett.

Avgang Bygdin-bukta
Nærmer oss isbeltet. Hva gjør vi nå?
Øystre Torfinnstinden
Issoleia på Langedalstinden
Mesmogtinden sett fra bandet
Kvitskardtinden
Ut dalen med Mesmogtinden ruvende bak
Ytterst på Kvitskardoksle
Idyllisk ved Nybue
Bygdisheim
Takk for turen trofaste båt..

1-10 of 15

Grattis med PF 500 i sør-Norg

Written by heisim 21.06.2018 17:41

OMG for noen vakre bilder av to kjekke og fargerike karer på tur :) Litt av en kremtopp i praktfullt vær! Rålekkert!!

Slenger meg..

Written by janyga 04.06.2018 13:17

..på alle gratulasjonene. Mye hard jobbing for å komme i mål med denne listen, Otto! :-)

Sv: Slenger meg..

Written by otto 04.06.2018 15:31

Takk for det Jan Arne.

Det har i hvert gått med noen liter bensin. Joda noen høydemeter har det også blitt..

Grattis :)

Written by Eikås 04.06.2018 08:18

Gratulerer så mykje med lista Otto :) Ei av mange fine lister å samle etter. Fantastiske dagar me har no :) :)

Sv: Grattis :)

Written by otto 04.06.2018 09:14

Takker.

Ja supert vær i sør, noe som er helt fraværende i nord. Snør vist på Saltfjellet i dag. God sommer Janne..

Gratulerer...

Written by BjørnF 03.06.2018 19:39

....med fullført liste. Flotte bilder og nå må det komme et nytt alternativ for turtype. Båt-isbryting :)

Sv: Gratulerer...

Written by otto 03.06.2018 22:12

Takk gamle mann. På bekostning av Hovsnebba med deg, fikk jeg tettet siste hull...

Vel gjennomført :-)

Written by la1eoa 03.06.2018 17:03

Båt og mannskap uskadd samt en flott fjelltur i utmerket vær. Flotte bilder som alltid :-)

Sv: Vel gjennomført :-)

Written by otto 03.06.2018 17:11

Takk for det "store høvding på havet"...

Missing title

Written by PeakFloyd 03.06.2018 11:23

Gratulerer med fullført liste, og en knalltur til en av kremtoppene jeg har flott utsikt til året rundt. Ikke ofte det er isfritt inn Bygdin eller nærmest snøfritt oppover Langedalen 1/6.

Sv:

Written by otto 03.06.2018 13:09

Takk for det AM. Da bekrefter du det vi trodde at båttur på Bygdin 1/6 er langt unna normalen.

Gratulerer

Written by Nils 03.06.2018 00:52

med fullført prosjekt, Otto! Omfattende liste dette, og virkelig en kremtopp som avslutning! Utrolig at det bare er 1. juni på bildene.

Sv: Gratulerer

Written by otto 03.06.2018 06:46

Takk for det Nils. Vi får håpe godværet ikke er oppbrukt til fellesferien. Eller at vinteren kommer en måned for tidlig. Bare å nyte..

Gratulerer med kremtopp

Written by Stigun 03.06.2018 00:18

og med fullført Sør-Norge pf>500!! Imponerende! Fantastisk flotte bilder. Kan se ut til at tidlig sommer er gunstig i forhold til intakte snøfelter opp den bratte sørflanken av bandet mellom Langedalstinden og Mesmogtinden. Mesmogtinden er virkelig et forjettet mål(og sikkert den eneste toppen jeg har besteget før deg ;-))

Sv: Gratulerer med kremtopp

Written by otto 03.06.2018 06:41

Takk for det Stig. Fottur til en 2000 m topp 1 juni har hverken jeg eller Johan gjort før. Helt spesielt å kunne utnytte såpass store snøfelt. Fortsetter været slik blir det kun gamle breer igjen i høyfjellet..

Gratulerer.

Written by opps 02.06.2018 21:34

Bilde nr. 10 sier mer enn tusen ord. Gratulerer Otto

Sv: Gratulerer.

Written by otto 03.06.2018 06:34

Takk for det Oddveig.

Til Otto

Written by Togra 02.06.2018 21:05

Følger dere tett her på pb. For et vær, for en fjellheim, for noen flotte bilder. Og ikke minst..... to super kjekke karer ....