Øvre Sandven søyle, Søråsen og Feråsen (26.11.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Feråsen (105m) 26.11.2011
Sørås (124m) 26.11.2011
Visits of other PBEs Øvre Sandven søyle (286m) 26.11.2011

EN GÅTOPP OG TO KJØRETOPPER

Tømmer og hogstfelt på vei mot Ljosvollvarden
Øvre Sandven søyle inne i granskogen

Grå og våt novemberlørdag i Bergen. Vi kjørte først opp en privat gårdsvei til den nedlagte gården Ljosvoll. Her fikk vi ikke lov til å parkere, så da var det å kjøre ned igjen til Totlandsveien og kjøre noen hundre meter lenger oppover til en stor, åpen plass hvor det er tatt ut store mengder granskog til tømmer og bygget en ny bred og flott vei over til Stigedalen ved Kalandseid.
Start på 170 moh ca. kl 1130. Fulgte veien oppover til en liten blindvei som tok av mot høyre. Ved enden av denne over en liten trebro og videre på meget bløt og våt sti gjennom tett granskog til toppen som er markert av en støpt betongsøyle av "Bergenstypen". GPS på det høyeste punktet - en stein like ved merket - 0300623 6689787. Søylen ligger midt inne i tett granskog helt uten utsikt. I ettertid (2023) har det vist seg at søylen har betegnelsen Øvre Sandven søyle, fastmerke ID 00906 på bergenskart.no.
På tilbakeveien gikk vi utover vest for toppen, og her var det fin utsikt mot Kalandsvannet og Hamrefjellet. Ned igjen en litt annen vei til gården Ljosvoll og over innmark og hogstområder tilbake til veien vi gikk opp.
Vi brukte ca 1 time opp og en halvtime ned igjen. Triptelleren på GPSen viste 2.4 km.

Været ble bare verre og verre og vi avsluttet med "kjøretoppene" Sørås og Feråsen der Astrid ikke hadde vært før.