Gutulia (27.05.2018)  6

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Ascents Gutulivola (949m) 27.05.2018 13:13
Jyltingsvola (874m) 27.05.2018 13:14
Visits of other PBEs Gutulia nasjonalpark (945m) 27.05.2018 11:22

Fantastisk tur i norges minste #nasjonalpark. Parken ligger omtrent rett sør for Femunden nasjonalpark rett øst for Femund som er Norges tredje største innsjø. Da vi dro hit hadde vi ingen kunnskap om parken men ville bare ta turen og jeg ville dessuten besøke den høyeste toppen "Gutulivola".

Etter besøket i Gutulia nasjonalpark vet jeg at det her finnes noen av de største og eldste trærne i Norge. Enorme dimensjonen for disse kjempefuruene. Jeg som har lest meg opp på den store furuskogen som tidligere har eksistert f.eks. i #Beiarn og #Gildeskål kommuner i Nordland, skjønner viktigheten av at dette blir bevart i slike nasjonalparker.

På veien inn til parken passerte vi en rekke informasjonsmontere med enkel realinformasjon som forberedte oss på hva skulle møte. Veldig spennende og interessant.

Den neste store oppdagelsen var at da vi trådte inn i selve parken, stod vi omtrent på tunet i et seteranlegg. Fantastiske bygninger som satte oss 200 år tilbake i tid. Det hele ble ytterligere satt i perspektiv da jeg plagdes litt med en skolisse på den ene av fjellskoene mine, som var knyttet litt for stramt - det var nok andre utfordringer som opptok beboerne på denne plassen mer enn skolisser vil jeg tro.j

Foruten Storgrana og Storfurua som vi fant oppi lia, så vi stubber med spor av brannen i 1860 som herjet i området. Det er også tørre trær, nedfall av trær som har bukket under av forskjellige årsaker - her er et eksemplar av ei gammel furu som fortsatt er behengt med sjegglav som finnes i et omfang jeg aldri har sett makan til.

Ved turens avslutning tok jeg det siste bildet der vi ser toppen "Gutulivola" som vi besøkte.

Min telefon er litt for dårlig å lese av gps-signalene så det ser ut som jeg har løpt litt rundt omtrent som en setter (hund). Ulempen med dette er at jeg ikke får korrekt anslag på hvor lang turen var - med korreksjoner var den ca 2 mil alt i alt.
Jeg vil sterkt anbefale folk å ta en tur til denne minste nasjonalparken vår - dette er en av de fineste turene jeg har opplevd.