Nesfjell (26.05.2018)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Nesfjell (599m) 26.05.2018 11:39
Nesfjell

Den siste toppen på Øvre Eikers Primærfaktor>100m-liste har egentlig hengt over meg i et par år nå, så det var vel ikke mer enn rett og rimelig at jeg fant tid til å avlegge den en visitt. Nesfjellet ligger på grensen mellom Øvre Eiker og Kongsberg, rett vest for Eikern.
Jeg var litt usikker på veiene inn i terrenget. På kartet så det ut til å være snakk om en del bomveier, men man vet aldri om de er stengt for alle andre enn de med nøkkel, eller om man kan betale seg gjennom. Jeg valgte meg en vei som gikk opp fra Lågendalsiden mot Nessetra, og det viste seg å være et godt valg, med automatisk bom, og fin kjørevei godt opp i lia.
Jeg parkerte bilen ved vannet Jartkjær og fortsatte til fots derfra. I følge kartet skulle det ikke gå noen sti opp til toppen av Nesfjell, men sånt kan man ikke stole på. Ei heller her. Det var en rimelig tydelig sti hele veien til topps, og strekningen var sogar merket med store plankeskilt enkelte steder.
Vi er såpass høyt i terrenget her at den typisk tette granskogen har måttet vike for den mer tynnvokste furuskogen, med lyng av forskjellig slag på skogbunnen.
Det var ikke mer enn 3 kilometer til topps, så jeg kom dit rimelig uberørt. Toppen var behørig sivilisert med to rasteplassbenker. Utsikten led litt under alle trærne som kom i veien, men enkelte steder var det mulig å se mot Vestskogen på østsiden av Eikern. Og nordover var det mulig å se Blefjell og Jonsknuten. I øst kunne man skue det puklete relieffet av Skrimfjellene mot horisonten.
Etter en liten fotopause ruslet jeg ned igjen til bilen.
Det ble en fin og lett tur som kan anbefales alle, nesten uansett form. Turen var på drøyt 6 kilometer og ble tilbakelagt på 1,5 timer.