Fottur til Storehorn (24.05.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Storehorn (1,482m) 24.05.2018

Ettermiddagstur etter jobb. Enormt varmt den siste uka, snøen har smeltet i ekspressfart. Jeg var litt spent på om det fortsatt var mulig å renne ski på snøfeltene ned fra Storehorn, men hadde ikke noe annet research-mulighet enn å dra opp dit selv å se. Kjørte bom-vegen opp mot Thorsetstølane. Fantastisk beliggenhet på den stølen! Måtte parkere ca. 1 km før parkeringsplassen/enden på veien på grunn av snø i veien.

Her oppe innså jeg ganske kjapt at skia fikk ligge igjen i bilen. Det hadde blitt myye bæring for noen få svinger. Skisesongen er over!

Allikvel, fin tur innover til fots. Måtte over mange snøfelt og generelt vått i terrenget, men med tropevarmen gjorde det ingenting. Løpeskoa var våte etter 10 minutter og da var det bare å hoppe rett uti hvis jeg måtte krysse en bekk eller ei myr.

Opp til Storehorn fulgte jeg ikke noe sti, men gikk opp der det føltes naturlig, både litt på snø og på berg. Etter en deilig pause på toppen var det bare å skli ned igjen på snøfeltene. Raskt og effektivt.

Fortsatt en del snø i fjellet, og like mye smeltevann. Måtte krysse mange snøfelt, og vasse over et par bekker.
Flott utsikt mot de fine skifjella på andre siden av dalen. Artig nok fortsatt mulig å stå på ski ned "renna" på Nibbi. Og samtidig klatreforhold på Skogshorn rett ved siden av.