Etterlengtet vårskitur med Leah Emilie (18.05.2018)

Written by Hannes

Veslebjørn Nord (2,110m) 18.05.2018
Veslebjørn Vest (2,090m) 18.05.2018
Visits of other PBEs Krossbu parkeringslomme (1,250m) 18.05.2018

Nydelig dag! Det hadde vært kaldt nok til at snøen bar veldig godt hele veien opp på breen. Med klokt veivalg opp sør for Leirhøe var vi meget raskt oppe på Leirbreen. Vi nøt stillheten nedenfor Kalven før folkevandringen startet for fullt. Siden Leah hadde tatt Kalvene i fra før sammen med Line året før, ble det en god lunsj på henne i mens jeg gikk opp på disse to små toppene.

Snart på breen. Litt drahjelp i fra hundene, men stort sett veldig slappe i varmen
Utsikt i fra Kalven

Da Kalvene var besteget var det tid for Skeie. Dessverre var det meget hardt og isete i skyggesiden, men vi sparket oss opp til ryggen mellom Veslebjørn Vest og skeie. Planen var å ta vanligste vei opp på Skeie, men siden vi ikke hadde stegjern tenkte vi å ta en titt på den bare ryggen opp til topps. Foran oss hadde vi nemlig sett en ensom kar i rød jakke som gled denne veien opp på Skeie som ingen ting. Da vi omsider kom oss opp på ryggen var det kommet flere folk med masse klatreutstyr som gjorde seg klare til oppstøtet. Vi så det som uforsvarlig å fortsette her uten ordentlig sikring, derfor droppet vi Skeie for denne gang.

Leah på vei opp igjen på ryggen etter en litt kjip passasje av en isete stor stein. Greit å bruke tau når man først har drasset det med opp.

Alle andre topper videre gikk meget lett. Med joggesko gikk turen til Veslebjørn lekende lett, men ryggen videre til Veslebjørn nord ble litt i heftigste laget. Selv om det var mulig å ta en rappell ned et stykke, var jeg usikker på hvordan ryggen videre var, så da gikk vi tilbake til Veslebjørn vest og ned igjen på breen. Etter litt godteri på breen spratt vi opp på Veslebjørn Nord. Neste topp ut var Sauen. Overgangen mellom Sauen og Kniven var artig og veldig grei. Litt hard snø, men ingen stor risiko for å skli så langt hvis man mistet fotfeste. Litt småklyving var det også.
Skituren ned til vogna var magisk. Perfekt slush og mye moro!
Spesielt koselig var det at bestemor og bestefar kom med bobilen rett etter at vi ankom turvogna.

På toppen av Veslebjørn, Storebjørn i bakgrunnen.
Masse folk på vei opp Storebjørn, og mange flere var på vei!!
Toppen av Sauen, klare for kniven!