Blåfjell (21.05.2018)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Havretjenn (356m)
Ascents Blåfjell (462m) 21.05.2018 09:27
Visits of other PBEs Solvika parkering (230m) 20.05.2018 14:00
Blåfjellhuken (454m) 21.05.2018 09:27

Overnattingstur i pinsa med guttungen på 6 år. Hele familien var med fra Solvika til Havretjenn. Vi satt opp telt litt opp fra vannet, før kona satt minstemann i bæremeisen og gikk tilbake til bilen.

Jeg og 6-åringen ble igjen og koste oss med steking av pannekaker på stormkjøkkenet, lesing i vannkanten og fine naturopplevelser. Mens jeg satt og leste for ham, svømte det plutselig en buorm i vannkanten rett forbi oss, bare en meter fra der vi satt. Ikke en dagligdags opplevelse!

Overnatting i telt var høydepunktet hans, og han fikk være våken lengre enn vanlig. Han sov svært godt den natta.

En god følelse å komme ned til vannet kl.7 på morgenen etter, og et blikk stille vann som speiler åsene rundt. Virkelig flott.

Vi bestemte oss for å ta en titopper på vei hjem, nemlig Blåfjell. Han er motivert for en topptur så lenge det er en titopper. Han spratt oppover, så ikke noe problem å komme til toppen.

Siden det ikke er mobildekning ved Havretjenn, fikk vi ikke gitt beskjed før på toppen at vi ville bli hentet ved Kleven. Tre kvarters gange ned til parkeringen gikk helt fint.

Over to dager gikk vi ca 9 km, imponert over guttungen som gikk hele veien omtrent uten klaging. Tror han hadde en fin tur.